Onderzoek: De 10 meest waardevolle merken ter wereld

Wat zijn ’s werelds meest waardevolle merken? Merkadviseur Brand Finance zocht het uit. Weinig verrassend wordt de lijst in dit digitale tijdperk gedomineerd door de grote techreuzen. Daarnaast blijft de VS blijft heer en meester.
10: State Grid Corporation of China
Op de tiende plaats vinden we State Grid Corporation of China (SGCC). Het Chinese staatsbedrijf is de grootste stroomnetbeheerder ter wereld en heeft momenteel een merkwaarde van ruim $85 miljard. Vorig jaar stond het twaalfde met een merkwaarde van zo’n $71 miljard.
SGCC – met hoofdkantoor in Beijing – werd in 2002 opgericht. In 2023 telde het zo’n 1,36 miljoen werknemers. In datzelfde jaar zette het bijna $546 miljard om. SGCC is ook actief buiten China. Zo is het onder meer eigenaar van een deel van het Portugese en Italiaanse stroomnet.
9: NVIDIA
De Amerikaanse soft- en hardwareproducent NVIDIA – vorig jaar nog dertigste op de lijst – heeft zijn merkwaarde in één jaar tijd nagenoeg weten te verdubbelen. Van $44,5 miljard (2024) naar $87,9 miljard (2025) – een stijging van 97,5%.
Dit heeft het in 1993 opgerichte bedrijf grotendeels te danken aan de stormachtige opkomst van (Gen) AI, waarvoor het chips en andere hard- en software levert. In het laatste fiscale jaar (2024) zette NVIDIA ruim $60 miljard om.
8: Facebook
Hoewel het Amerikaanse Facebook de laatste jaren minder populair is geworden onder heel wat jongeren, is de merkwaarde de afgelopen twaalf maanden wel gestegen: van $75,7 miljard (2024) naar $91,5 miljard – een stijging van zo’n 20%. Verleden jaar nam het ook plek acht in.
Facebook werd in 2004 opgericht door onder meer Mark Zuckerberg – de huidige CEO van het sociale mediaplatform. Geschat wordt dat het platform ongeveer 3 miljard gebruikers telt. Daarmee is Facebook het grootste sociale mediakanaal ter wereld.
7: TikTok
De merkwaarde van sociale media-app TikTok – dat vorig jaar ook de zevende plaats in de wacht sleepte – komt dit jaar uit op $105,7 miljard. In 2024 ging het om een bedrag van ruim $84 miljard. Daarmee is de merkwaarde in één jaar tijd met zo’n 25% toegenomen.
TikTok werd gelanceerd op 20 september 2016. Inmiddels is de applicatie beschikbaar in meer dan 40 talen. TikTok is eigendom van ByteDance, een Chinees techbedrijf – met hoofdkantoor in Beijing – dat is gevestigd op de Caymaneilanden.
6: Samsung
Op de zesde positie vinden we het hoogst genoteerde niet-Amerikaanse bedrijf: elektronicareus Samsung uit Zuid-Korea. Vorig jaar had het bedrijf een merkwaarde van ongeveer $99 miljard, momenteel gaat het om een slordige $110 miljard. In 2024 bezette het bedrijf plek vijf van de ranking.
Samsung werd in 1938 opgericht door Lee Byung-chull als groothandel in verse groenten en vis, met eigen vrachtwagens voor het transport. Tegenwoordig doet het bedrijf van alles: van het bouwen van schepen en gebouwen tot het aanbieden van verzekeringen en zelfs het exploiteren van een pretpark. Onder consumenten blijft Samsung vooral bekend om zijn smartphones en televisies.
5: Walmart
In 2024 nam supermarktketen Walmart met een merkwaarde van bijna $97 miljard de zesde plaats in. Dit jaar heeft Walmart een merkwaarde van ruim $137 miljard, goed voor een stijging met één plek. De organisatie is overigens het enige niet technologiebedrijf in de top vijf van deze ranking.
Walmart werd in 1962 opgericht door Sam Walton. Vandaag de dag werken wereldwijd meer dan twee miljoen mensen voor de supermarktketen. Gedurende het laatste fiscale jaar (2024) zette Walmart bijna $650 miljard om.
4: Amazon
De merkwaarde van e-commercebedrijf Amazon kwam in 2024 uit op zo’n $309 miljard en dit jaar op circa $356 miljard, een stijging van 15%. Bij de vorige versie van het onderzoek stond de organisatie eveneens op de vierde plek.
Amazon werd in 1994 opgericht door Jeff Bezos. De afgelopen 25 jaar maakte het een gigantische groei door. In 2000 was de omzet zo’n $2,8 miljard, tijdens het recentste fiscale jaar zette de organisatie zo’n $575 miljard om.
3: Google
De merkwaarde van Google groeide de afgelopen twaalf maanden met 24% naar een bedrag van $413 miljard (2024: $333,44 miljard). Vorig jaar kende Brand Finance Global het techbedrijf ook de bronzen medaille toe.
Google werd in 1998 opgericht door Larry Page en Sergey Brin. Naast de beroemde zoekmachine, is het bedrijf ook bekend van zijn e-mailservice (Gmail) en navigatieapplicatie (Google Maps). Sinds 2015 maakt Google deel uit van moederbedrijf Alphabet.
2: Microsoft
In vergelijking met vorig jaar, toen Microsoft eveneens de tweede plek bezette, is de merkwaarde van de softwaregigant met ongeveer 35% toegenomen: van $340,4 miljard naar $461,1 miljard.
In 1975 richtte Bill Gates en Paul Allen Microsoft op. Afgelopen jaar zette de organisatie zo’n $245 miljard om. Het bedrijf is onder meer bekend van besturingssysteem Windows, tekstverwerker Word en spelcomputer Xbox. Microsoft telt zo’n 225.000 werknemers.
1: Apple
Met een merkwaarde van maar liefst $574,5 miljard voert technologiebedrijf Apple ook dit jaar de lijst van Brand Finance Global aan. Ten opzichte van de vorige meting is de merkwaarde van de organisatie met ongeveer 11% toegenomen (2024: $516,6 miljard).
Apple werd in 1976 opgericht door Steve Jobs, Steve Wozniak en Ronald Wayne. Vanaf de millenniumwisseling begon het bedrijf dankzij achtereenvolgens de iPod en de iPhone aan een enorme opmars: in 2000 bedroeg de jaaromzet zo’n $8 miljard, in 2010 ruim $65 miljard en in 2022 circa $275 miljard. In het recentste boekjaar (2023) zette Apple zo’n $395 miljard om.