Zes Innovatie best practices volgens BCG onderzoek

04 februari 2013 Consultancy.nl

Innovatie wordt steeds meer een strategische onderscheidende factor voor bedrijven. De belangrijkste vraag blijft echter: hoe kunnen bedrijven hun return on investment maximaliseren? En hoe kunnen zij innovatieprincipes succesvol in hun organisatie verankeren? Volgens strategie-adviesbureau The Boston Consulting Group (BCG) komt het allemaal neer op een aantal sleutelfactoren. Een overzicht van de zes factoren waardoor best-practice innovators zich onderscheiden van de rest.
 
Betrek consumenten er vroeg bij
Best-practice innovators betrekken  huidige en potentiële consumenten vroeg bij het innovatieproces. Consumenten participeren in ideegeneratiesessies, geven frequent input op vroege concepten om slechte projecten snel en goedkoop te beëindigen, en geven kritiek op het huidige aanbod op de markt. De uitdaging bestaat uit het toevoegen van externgerichte processen waardoor bedrijven efficiënt gebruik kunnen maken van de stem van de klant.
 
Benader innovatie als een holistisch systeem
Managers kunnen niet simpelweg één deel van het innovatie-ecosysteem geïsoleerd optimaliseren. Voor succesvolle innovatie moeten bedrijven een holistische benadering hanteren en de delen van het systeem optimaliseren die essentieel zijn voor hun competitieve voordeel. Deze benadering begint met het bouwen van een sterk veranderplan dat bewijst waarom innovatie zo cruciaal is voor het toekomstige succes van de organisatie. Zonder deze buy-in, zal zelfs een geoptimaliseerd innovatiesysteem er niet in slagen de beoogde resultaten te verwezenlijken.
 
BCG - Innovatie Best Practices
 
Gebruik data voor zware besluitvorming
Veel bedrijven hebben geen systematische manier om tradeoffs te maken. Ze hebben een gebrek aan consistente en vergelijkende data van markten en productlijnen om hun investeringen in hun innovatieportfolio te evalueren. Als gevolg daarvan worden de onvermijdbare tradeoffbeslissingen vaak gemaakt op basis van een “goed gevoel” bij executives, in plaats van cijers.
 
Om effectief te zijn, moeten investeringen worden gealloceerd op een gedifferentieerde manier. Executives bij toonaangevende innovators zijn in staat tradeoff- en investeringsbeslissingen met zelfvertrouwen te maken, omdat hun beslissingen zijn gebaseerd op de juiste data.
 
Denk strategisch over tradeoffs
Volgens de consultants maken best-practice bedrijven strategische beslissingen op basis van toekomstige mogelijkheden en niet op grond van historische data (bijvoorbeeld het budget van vorig jaar). Daarnaast beschikken senior leidinggevenden over de tools en procedures om innovatie-investeringen te doen in diverse dimensies, zoals bedrijven, markten, regio’s en producten.
 
Zorg voor toegewijd senior leiderschap
Commitment van senior leidinggevenden wordt door de respondenten beschouwd als de belangrijkste kracht die tot innovatie leidt. BCG adviseert bedrijven om de CEO verantwoordelijk te maken voor essentiële innovatieprogramma’s. “De CEO daarvoor aanstellen garandeert dat innovatie wordt gelinkt aan de bedrijfsstrategie en deze ondersteunt, en dat de innovatie-inspanningen gericht zijn op de belangrijkste gebieden voor huidige en toekomstige groeidoelen”, aldus BCG in het rapport ‘The Most Innovative Companies 2012’.
 
Optimaliseer intellectueel eigendom om waarde te creëren
De zesde factor is volgens BCG een relatief nieuw en sterk opkomend fenomeen. Door het toenemende belang van technologie in innovatie, is de waarde van intellectueel eigendom in de afgelopen tien jaar enorm gestegen. Topinnovators zijn leidinggevend als het gaat om intellectueel-eigendommanagement en hebben de juiste harde (IP life cycle, processen, cijfers) en zachte (vaardigheden, cultuur) criteria voor elkaar.
 
Alle zes gebieden?
The Boston Consulting Group stelt in zijn conclusie dat best-practice innovators niet noodzakelijkerwijs geweldig hoeven te zijn in alle zes factoren. In plaats daarvan identificeren ze welke factoren essentieel zijn voor hun innovatiestrategie, en zorgen ze ervoor dat ze op deze gebieden excelleren.

More on: Boston Consulting Group
Netherlands
Company profile
Boston Consulting Group is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Boston Consulting Group is a Local partner of Consultancy.org in Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.