Marieke van der Burg: Van trainee tot domeindirecteur bij BMC

19 juni 2024 Consultancy.nl 5 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Marieke van der Burg (34) heeft haar loopbaan zeker niet tot in de puntjes gepland. Een glansrijke carrière? Mooi, maar het was nooit haar doel om een bepaalde positie te bereiken. “Ik haal vooral voldoening uit werk waarbij ik een positieve invloed kan hebben bij opdrachtgevers en in de samenleving, en waar ik collega’s kan stimuleren om hetzelfde te doen.” Precies dat doet ze nu tien jaar bij BMC.

Tien jaar geleden had Marieke nooit verwacht dat ze nu samen met een collega leiding en richting zou geven aan een domein. Na haar afstuderen – ze volgde de bachelor Interdisciplinary Social Science en de master Social Policy and Social Interventions – was ze zoekende naar een passende baan. “Iemand wees me op de mogelijkheden bij BMC. Ervaring bij gemeenten had ik nog niet, maar de publieke sector sprak me aan.”

Daarop besloot ze te solliciteren voor het traineeship. “Ik ben gestart met het idee: ik zie wel wat er op mijn pad komt. En zoals je ziet, is dat goed bevallen!”

Marieke van der Burg: Van trainee tot domeindirecteur bij BMC

Ruimte om dingen te proberen

Gewoon beginnen en kijken waar je uitkomt. Het is een houding die in de loop van het gesprek vaker terugkomt. Niet vanuit onverschilligheid – integendeel, Marieke is alles behalve dat – maar vooral vanuit nieuwsgierigheid en vertrouwen. Vertrouwen in haar eigen motivatie om het goede te doen, maar ook dankzij de aanmoediging en steun die ze binnen BMC ervaart.

“Als iets me verbaast of verrast, heb ik nooit getwijfeld om vragen te stellen of problemen aan te kaarten. Die eigenschappen worden hier gezien en gewaardeerd. Dat maakt BMC een prettige plek om te leren en jezelf te ontwikkelen.”

Een mooi voorbeeld hiervan deed zich voor tijdens haar traineeship, toen haar manager vroeg of ze interesse had om accountmanager te worden. “Dat is een uitdagende rol. In eerste instantie dacht ik: waarom nu al? Maar ik zag het ook als kans om te ontdekken of dit iets voor mij zou zijn. Mijn manager verzekerde me dat ik altijd kon stoppen als het niet bij me zou passen.”

Volgens Marieke is dit kenmerkend voor de cultuur bij BMC. “Je krijgt hier de ruimte om nieuwe dingen uit te proberen.”

Nog meer nieuwe kansen

Haar sprong in het diepe pakte goed uit. “Als accountmanager kreeg ik een breder beeld van BMC en kreeg ik inzicht in wat er nodig is om zo’n organisatie draaiende te houden. En dat is best uitdagend: je wilt opdrachtgevers helpen en collega’s de best mogelijke opdrachten kunnen bieden om zich te ontwikkelen. Dat bij elkaar brengen is soms lastig. De rol van accountmanager kon ik combineren met advieswerk voor opdrachtgevers, waardoor ik zelf ook opdrachten kon blijven doen.”

“In 2018 besloot ik te stoppen met het accountmanagement om me volledig op het advieswerk te richten.”

In alles streven naar het goede. Dat is voor Marieke de rode draad in haar werk. Als managing partner is ze verantwoordelijk voor de koers van het domein. “Ik ben constant bezig met kijken wat er gebeurt in de samenleving, wat dat betekent voor onze opdrachtgevers en dus voor onze dienstverlening en onze organisatie. Dat vraagt om een vooruitziende blik en durven ondernemen. Uiteraard doe ik dat niet alleen. Met een groep partners en managing consultants die expert zijn op de inhoud, maak ik afwegingen waarop we willen investeren.”

“Je ontdekt gaandeweg waar je goed in bent,” ervaart Marieke. “Ik heb een sterk moreel kompas en kan eigenlijk niet anders dan vanuit daar handelen. Wat willen we toevoegen in de publieke sector? Wat voor werkgever willen we zijn? Het voelt als mijn morele plicht om kritisch te zijn: doen we het goede, maken we de dingen werkelijk beter, en voor wie dan? Mooie plannen zijn één ding, maar als ze niet uitgevoerd kunnen worden dan heb je er niets aan.”

Marieke ziet dat er te vaak beleid ontstaat waarbij de ervaring en het perspectief van de inwoner voor wie dat beleid bedoeld is, te weinig wordt meegenomen. “Er ligt echt een kans om ervaringskennis beter te benutten. Daarnaast denk ik dat – voor de houdbaarheid van publieke dienstverlening zoals zorg en onderwijs – we de kracht in de samenleving beter moeten benutten.”

“Denk aan de vergrijzing en schaarste aan mensen en middelen, daar moeten we anders naar gaan kijken. We kunnen niet alles oplossen door het te institutionaliseren. Soms moeten we het juist kleiner, dichterbij en simpeler maken.”

Aandacht voor persoonlijk leiderschap

Om medewerkers te helpen te groeien, is er zowel in de bedrijfscultuur als binnen trainingsprogramma’s van BMC veel aandacht voor persoonlijk leiderschap. “Als iets niet goed voelt of als je denkt dat er eigenlijk iets anders nodig is, is het belangrijk om je uit te spreken,” zegt Marieke.

“Tegenspraak, goed luisteren naar mensen vanuit verschillende perspectieven en morele kwesties met elkaar bespreken vind ik belangrijk, zowel binnen BMC maar ook bij onze opdrachtgevers. Dat vraagt lef en zoals we dat noemen ‘ontgroeven’: het blootleggen van groeven en patronen die niet meer helpend zijn. Zo ontstaat er weer ruimte.”

Dat begint met zelfreflectie. “Ik wil mezelf altijd in de spiegel kunnen aankijken, en me afvragen: heb ik hier het juiste gedaan? Durf kritisch naar jezelf te kijken en eerlijk te zijn, ook als het antwoord anders is dan iemand in eerste instantie wil horen. En durf ook toe te geven: dit heb ik eigenlijk niet zo handig aangepakt.” Daarbij heeft het Marieke altijd geholpen om dicht bij zichzelf te blijven, ook als ze daarbij tegen de stroom in moest gaan.

“Wees niet te snel bang om te falen, als je ergens diep in gelooft en iets wil veranderen: ga ervoor! Zelf hou ik wel van eigenwijsheid,” lacht ze. Bovendien ziet ze dat ook opdrachtgevers dit kunnen waarderen. “Zij vragen niet alleen om goede kwaliteit, maar ook om mensen die een vraag of richting ter discussie durven te stellen. Goed luisteren en vragen stellen is ontzettend belangrijk.”