IG&H helpt Pearle bij introductie van Pearle Bril Plan
Opticienketen Pearle lanceerde afgelopen jaar een nieuw model op abonnementsbasis: het Pearle Bril Plan. IG&H ondersteunde Pearle bij het gehele traject, van het strategisch ontwerp tot aan de uitrol naar de site en winkels.
Met 360 winkels is Pearle een van de grootste opticiens van ons land. Inspelend op de bredere verschuiving van losse productverkoop naar product-as-a-service (PaaS), wilde de keten een nieuwe propositie in de markt zetten. Naast de bril zelf, willen veel klanten graag voorzien worden in gemakken als onderhoud, check-ups en eens in de zoveel tijd een nieuw exemplaar.
In een traditionele en verzadigde markt als de optiekbranche is het neerzetten van zo’n nieuwe propositie echter niet eenvoudig. Ter illustratie: zelfs tijdens de ontwrichtende lockdownperiode leek het gedrag van klanten weinig te veranderen.
Om te helpen bij deze uitdagende opgave, haalde GrandVision – het moederbedrijf van Pearle – IG&H aan boord als consultingpartner. Gezien zijn sterke marktpositie, was het belangrijk dat Pearle zich kon blijven focussen op de dagelijkse gang van zaken. Daarom werd het innovatieproject nadrukkelijk naast de normale organisatie opgetuigd, met een klein, dedicated team.
Innovatie structureren
Met dat team ontwikkelden en testten GrandVision en IG&H samen de nieuwe klantpropositie middels IG&H’s eigen Innovation Lab-benadering, bestaande uit vier hoofdstappen: ontdekken, valideren, versnellen en groeien.
Het leidende principe achter deze benadering is om innovatie te structureren door creatief en klantgericht te zijn en tegelijkertijd onderliggende kritische aannames te identificeren. Zo worden de risico’s inherent aan innovatie en disruptie verminderd en kan indien nodig snel worden bijgestuurd.
Van idee tot propositie
IG&H begeleidde GrandVision gedurende alle verschillende fasen van het project: van de ideeontwikkeling en formulering van het ontwerp tot het testen en uitrollen van de nieuwe propositie in de winkels.
Tijdens de versnellingsfase werd het projectteam uitgebreid tot een goede afspiegeling van de ‘business as usual’ (retail, marketing, training, financiën, IT, franchise). Ook begon het team met het aanpakken van mogelijke valkuilen bij de implementatie.
Zo wisten IG&H en GrandVision de nieuwe propositie in korte tijd uit te rollen: in negen maanden tijd was het Pearle Bril Plan in alle winkels aan te vragen.
Jan-Derek Groenendaal, Managing Director bij GrandVision Benelux, blikt tevreden terug op de samenwerking, waarbij hij de “unieke marktpositie” van IG&H prijst. “Niet alleen advies geven, maar ook eigenaarschap nemen over de resultaten. Ik heb het gevoel dat we zij aan zij gaan in het realiseren van onze strategische agenda en het succesvol maken van deze innovaties.”