Businesscoach krijgt geaccrediteerde status: ‘De hoogste tijd’

18 oktober 2023 Consultancy.nl

Het is een hot topic dat regelmatig de krantenkoppen haalt: de wildgroei aan coaches. Nederland telt inmiddels meer dan 110.000 businesscoaches. Velen doen de mooiste beloftes om ondernemers binnen no-time succesvol te maken. Bart van den Belt, oprichter van Businesscoach Nederland, vond het de hoogste tijd om het kaf van het koren te scheiden.

Met vijf managementboeken op zijn naam en een snelgroeiend trainingsbedrijf is spreker en trainer Bart van den Belt een bekend gezicht in consultancyland geworden.

In 2012 begon Van den Belt met het trainen van ondernemers, nog lang voor de tijd dat het woord ‘businesscoach’ in het zakelijke vocabulaire voorkwam. Een businesscoach avant la lettre dus. In 2021 begon hij Businesscoach Nederland, dat mensen traint in het coachen van ondernemers.

Businesscoach krijgt geaccrediteerde status: ‘De hoogste tijd’

Nu zet hij met een nieuwe post-hbo-opleiding tot register businesscoach een betrouwbaar kwaliteitskeurmerk in de markt. Want “veel adviezen van coaches zijn gebakken lucht”.

Je ziet coachingpraktijken als paddenstoelen de grond uit schieten. Hebben ondernemers vandaag de dag meer behoefte aan advies?

“Het aantal zelfstandigen is de laatste jaren natuurlijk enorm toegenomen en steeds meer mkb’ers werken alleen of met een klein team. Dan mis je een sparringpartner, iemand die je scherp houdt en kritisch naar je doelen en cijfers kijkt.”

“Het is tegenwoordig denk ik ook veel laagdrempeliger om hulp in te schakelen en juist een teken van kracht en ambitie. De vraag is alleen: hoe weet je als ondernemer dat je bij de juiste coach aanklopt?”

Jij hebt het over een wildgroei aan businesscoaches, maar jullie trainen die toch zelf?

“Er zijn in Nederland 105.000 bedrijfsadviesbureaus en inmiddels 110.000 businesscoaches in allerlei soorten en maten. Ons doel is om het kaf van het koren te scheiden. Het lijkt wel of iedereen zich tegenwoordig ‘businesscoach’ noemt. Even een mooie foto erbij met een snelle auto en succesverhalen waarvan ik me altijd afvraag: hoe kan dat? Er is totaal geen transparantie, ondernemers weten niet met wie ze van doen krijgen.”

“Daar willen wij dus verandering in brengen, wij willen die gebakken lucht opschonen en er frisse lucht van maken. Je kan het zien als een kwaliteitskeurmerk.”

Wat is dan volgens jou een goede businesscoach?

“Kijk, een bedrijf gaat over leiderschap, financiën, mensen, processen et cetera. Dat kun je als coach niet even in een maand allemaal veranderen. Bovendien moet je verstand hebben van zaken, maar ook van hoe je met mensen om moet gaan.”

“Wij werken met een geregistreerde groeimethodiek, het MKB Canvas. Alle bij ons aangesloten businesscoaches werken hiermee en het staat centraal in de opleiding. Het is een praktisch en eenvoudig model dat ervoor zorgt dat je als mkb’er je bedrijf laat groeien.”

“Vroeger stond alles in het teken van geld. Tegenwoordig is het echte doel om van een bedrijf een wendbare organisatie te maken. Daarin moeten mensen tot hun recht komen en wordt er waarde geleverd aan de markt, met zorg voor onze wereld. Een businesscoach die deze materie begrijpt en toe kan passen, kan echt waarde toevoegen voor de ondernemer.”

Dus nu kunnen mensen zich officieel ‘register businesscoach’ gaan noemen?

“Klopt, onze post-hbo-opleiding heeft van het CPION (Centrum voor Post Initieel Onderwijs Nederland) een post-hbo-accreditatie gekregen. Hiermee zetten we een betrouwbaar kwaliteitskeurmerk in de rumoerige, ondoorzichtige markt van bedrijfscoaches. Je hebt bijvoorbeeld het NOAB voor register accountants, mijn droom is om van Businesscoach Nederland een vergelijkbaar instituut te maken.”

Hoeveel register businesscoaches telt Nederland nu?

“Eind september zijn de eerste zeven deelnemers afgestudeerd. Zij hebben in totaal vijftien opleidingsdagen gevolgd en zullen zich moeten blijven bijscholen om accreditatiepunten te halen.”

“In januari 2024 begint de volgende opleiding, waarvoor we inmiddels al een aantal aanmeldingen binnen hebben. Ons doel is niet dat alle duizenden coaches onze opleiding gaan volgen, maar dat juist ondernemers zich bewust worden van het kwaliteitsverschil en weten dat ze een keuze hebben.”