Aandacht kern van succesvolle organisatieverandering

02 november 2012 Consultancy.nl

Waarom levert het merendeel van de verandertrajecten in organisaties niet de gewenste resultaten op en kost organisatieverandering zoveel tijd, geld, inspanning en frustratie? Een vraag die jaarlijks duizenden opdrachtgevers, onderzoekers, projectmanagers en change consultants bezighoudt. Volgens Marcella Bremer, consultant organisatieverandering, kan de kern van het antwoord worden teruggebracht naar één thema: persoonlijke aandacht.
 
De ervaren change consultant beschrijft haar visie in haar onlangs uitgekomen boek ‘Organizational Culture Change - Unleashing your organization’s potential in circles of 10’.
 
Ondanks de toegenomen aandacht voor het belang van verandermanagement in de afgelopen jaren blijkt dat het nog steeds een ondergeschoven kindje is in veel grote transformaties. En als ‘change, culture en leadership’ op de agenda staat, dan deugt de aanpak in veel gevallen ook niet. “Het gaat meestal mis door een te abstracte en grootschalige aanpak gericht op systemen en structuren” zegt Bremer.
 
Echte verandering
“Echte” verandering ontstaat wanneer managers en werknemers hun dagelijks gedrag veranderen, met als gevolg dat “de vanzelfsprekende manier waarop we de dingen hier doen” de nieuwe cultuur wordt. Om dit te realiseren moet een persoonlijke aanpak centraal staan in de veranderaanpak. “Succesvolle verandering gaat om mensen en is persoonlijk, pragmatisch en gericht op gedrag in veranderkringen van maximaal 10 collega’s” aldus Bremer. Collega’s spelen daarin een grote rol: “We kunnen niet op commando anderen veranderen, alleen onszelf - als we erbij betrokken worden - met hulp van collega’s”.
 
Organizational Culture Assessment Instrument
Startpunt van de aanpak van Bremer is de bekende ‘Organizational Culture Assessment Instrument’ van Cameron en Quinn. Via workshops met kleine groepen werknemers wordt echte verandering samen gerealiseerd: “vanuit betrokkenheid en consensus komen werknemers tot concreet, persoonlijk gedrag dat kopieerbaar is voor anderen en vol te houden in de drukke waan van de dag. Zo combineer je persoonlijke en collectieve verandering” vervolgt de consultant.
 
Het boek gaat daarnaast ook in op o.a. de zeven succesvoorwaarden voor succesvolle verandering, de vier archetypen van cultuur en presenteert diverse cases en “lessons learned”.

succesvolle organisatieverandering
 
Meer informatie
Voor meer informatie of om het boek ’Organizational Culture Change’ te bestellen zie deze pagina.