BCG: Hard werken in strategy consultancy verleden tijd
Het is al decennialang algemeen bekend dat consultants hard werken. En strategy consultants, die werkzaam zijn in de top van klantenorganisaties, werken meestal nog harder. In die tak van sport zijn werkweken van meer dan 65 uur “vrij normaal” in bepaalde fases van een project. Toch is hard werken geen voorwaarde voor productiviteit en tevredenheid. Boston Consulting Group, een van ‘s werelds meest toonaangevende consultancykantoren, heeft een nieuwe manier gevonden om werknemers meer te laten presteren in minder tijd: zet hun smartphones uit en stuur ze vroeg naar huis.
Volgens BCG is het nieuwe systeem een groot succes en transformeren zijn consultants langzaam maar zeker van “workaholics” in “successaholics”. Uit de laatste interne evaluatie van BCG over werknemerstevredenheid blijkt dat de werkvloer menselijker wordt en dat de 5,600 personeelsleden van het adviesbureau gelukkiger en productiever zijn.
Werkdruk
Boston Consulting Group wil de 24/7-werkcultuur terugdringen. Over de hele wereld probeert het steeds meer niet-werkgerelateerde Key Performance Indicators (KPI’s) te gebruiken om succes te meten. De mate waarin werknemers voldoen aan hun persoonlijke commitments is bijvoorbeeld onderdeel van de metingen. Een schooltoneelstuk van je kind bezoeken of ’s avonds uitgaan zijn daardoor KPI’s geworden. Het systeem, genaamd “Predictable time off” (PTO), werd jaren geleden in het hoofdkantoor van Boston opgestart en wordt nu in het merendeel van BCG’s 75 kantoren wereldwijd gebruikt.
Sceptische consultants protesteerden in eerste instantie, en stelden dat zij “always on” moesten zijn voor het geval dat de klant contact met hen op zou nemen. Intern onderzoek van BCG liet echter zien dat onnodig intensieve werkdruk werd veroorzaakt door vraag van collega’s in plaats van klanten.
Eerder naar huis dan partner
“We hebben gesproken over het feit dat we ook nog een leven buiten BCG hebben”, zegt Grant McCabe, partner bij BCG Melbourne. Toen hij bij het bedrijf kwam werken, bleven junior consultants op kantoor totdat de partner waarvoor zij werkten vertrok. Nu geven de partners zelf het goede voorbeeld en voelen de juniors “zich tamelijk comfortabel wanneer ze naar huis gaan terwijl de partner nog aanwezig is.” Werknemers waarschuwen elkaar eerder omdat ze teveel werken dan omdat ze te vaak “off” zijn.
Eerlijk naar klanten
Volgens McCabe is het essentieel dat veelvragende klanten adequaat worden geïnformeerd. Hij liet weten dat BCG tegenover zijn klanten geen excuses verzint over de afwezigheid van werknemers. In plaats daarvan proberen de consultants hun systeem uit te leggen. Klanten waren “over het algemeen zeer enthousiast” en geïnteresseerd in hoe ze het konden toepassen, aldus McCabe.