Trainingsbureau Krauthammer overgenomen door edtech scale-up Lepaya
De Nederlandse scale-up Lepaya heeft een grote transactie gesloten door Krauthammer over te nemen, een internationale aanbieder van trainingen op het gebied van leiderschap en commercial excellence.
Het is voor Lepaya de vierde overname sinds de oprichting zo’n zes jaar geleden, na de eerdere integraties van VCoach, Smartenup en meer recent SpeakFirst (november 2022).
Met de komst van Krauthammer maakt Lepaya een flinke groeispurt. De circa 120 trainers van het bedrijf tillen het team van Lepaya tot boven de 400 medewerkers. Ook zijn vestigingen in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland aan Lepaya’s voetafdruk toegevoegd.
Krauthammer is al meer dan 50 jaar actief en heeft zich weten te ontwikkelen tot een van de leidende spelers in het segment voor gedragstrainingen. Het bedrijf levert trainingen (fysiek en virtueel) in 19 talen en is vooral bekend om zijn trainingen voor managers en salesleiders.
“Dankzij de overname van Krauthammer komt Lepaya nog beter tegemoet aan de behoeften van grote ondernemingen om topkwaliteit leiderschapstrainingen aan te bieden aan hun management”, zegt Peter Kuperus, co-CEO van Lepaya.
Kuperus en medeoprichter René Janssen werden beiden ‘getraind’ in strategy consulting alvorens zij Lepaya oprichtten. Na jaren te hebben gewerkt bij Boston Consulting Group, maakten ze overstap naar de industrie. Bij organisaties als Lazada, TravelBird en Rocket Internet zagen ze de kans om de markt voor leer- en ontwikkeltrajecten te innoveren, waarna ze besloten samen Lepaya te beginnen.
Lepaya bouwt op maat gemaakte trainingsmodules voor organisaties en levert een platform waarmee klanten hun medewerkers een ruim aanbod van trainingen kunnen voorschotelen. Met zijn “state-of-the-art platform” tracht Lepaya zich te onderscheiden in de markt – zo wordt Lepaya aangemerkt als ‘edtech’-bedrijf (educational technology)
Janssen noemt de overname van Krauthammer “een belangrijke stap voorwaarts” voor Lepaya. “Hiermee wordt Lepaya voor ’s werelds grootste organisaties het belangrijkste platform voor leren en ontwikkelen.”
Organisaties die gebruikmaken van Lepaya zijn onder meer ING, Dell, Maersk, Mollie, Picnic, PwC en Microsoft. Dat moeten er de komende jaren veel meer worden. Het Amsterdamse bedrijf heeft de ambitieuze doelstelling om uiteindelijk 3,3 miljard mensen te hebben geholpen met hun ontwikkeling (wat neerkomt op grofweg de hele wereldwijde beroepsbevolking).
De scale-up wordt hierbij financieel ondersteund door meerdere investeerders. In 2021 haalde Lepaya in een Series B-ronde €35 miljoen op via Target Global, met een participatie van Noor van Boven (ex-N26), Anna Brandt (ex-Mollie), Jordy Kool (Urban Gym) en Chris Zadeh (ex-Ohpen). Mediahuis Ventures en Tablomonto kwamen eerder aan boord. Tot op heden is ruim €42 miljoen opgehaald.
Verkoper Krauthammer werd gedurende de deal geadviseerd door Clairfield Netherlands, dat al jaren de M&A-belangen behartigt van Krauthammer. De financiële M&A-adviseur van koper Lepaya was op het moment van schrijven niet bekend.