Mercer: bonus malus systeem populairder bij banken

04 september 2012 Consultancy.nl

Internationale banken en verzekeraars maken steeds meer gebruik van een bonus/malus-systeem voor het hoger management. Met een bonus/malus-systeem kunnen managers als ze het goed doen nog steeds een bonus krijgen, maar ze kunnen ook een groot deel van hun bonus vergeten als zij minder presteren dan verwacht. Dat blijkt uit een beloningsonderzoek van Mercer onder 63 wereldwijd opererende financiële instellingen, waaronder ook Nederlandse banken en verzekeraars.
 
De meeste organisaties maken gebruik van verplicht uitstel van de bonus (66%) en lange termijn incentive programma’s (70%). Het verplicht uitstellen van een groot deel van de bonus komt het meest voor in de bancaire sector (83% van de banken) en een meerderheid (58%) heeft daarnaast ook traditionele lange termijn incentives (zoals een aandeel- en optieregeling). Bijna alle verzekeraars (94%) hebben lange termijn incentives, slechts een derde laat medewerkers een deel van hun bonus verplicht uitstellen. Het merendeel van de organisaties baseert de uitbetaling van een uitgestelde bonus op groepsresultaten en een veel kleiner deel op het succes van het bedrijfsonderdeel of individu.
 
Bonus malus systeem in opkomst
Dirk Vink, beloningsconsultant bij Mercer geeft aan dat een meerderheid van de banken inmiddels een bonus/malus-systeem voor uitgestelde bonussen heeft geïntroduceerd. “Zo'n systeem kan leiden tot lagere (of helemaal geen) uitkering van het aandelenpakket of uitgestelde bonus. Het is interessant om te zien of de recente bankschandalen zullen leiden tot meer van dergelijke terugvorderingen in 2012. Als dit niet het geval is, kan je je afvragen of de introductie van dit type regels, die door toezichthouders zoals De Nederlandsche Bank zijn oplegd, wel zin heeft gehad”, concludeert de Mercer adviseur.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup