IG&H: Financieel adviseur moet betaald advies uitleggen

30 juli 2012 Consultancy.nl

Zo’n 70% van de consumenten en bedrijven die het afgelopen jaar een financieel product hebben aangeschaft, denken nog altijd dat financieel advies gratis is. Dat blijkt uit een landelijk onderzoek dat IG&H Consulting & Interim in samenwerking met TNS-Nipo onder 2.500 respondenten.

Klanten van onafhankelijk financieel adviseurs blijken over het algemeen beter geïnformeerd dan klanten van banken. Zij zijn vaker op de hoogte dát zij betalen en hoe zij betalen (via provisie of uurtarief) voor het advies, al verschilt dit per product. Onder particulieren is het ‘betalingsbesef’ voor hypotheken en bankspaarproducten het hoogst (resp. 75% en 53%), voor schadeproducten het laagst (15%). In de zakelijke markt weet bijna de helft van de bedrijven dat voor pensioenadvies bij de onafhankelijk adviseur betaald wordt; voor inkomens- en schadeverzekeringen liggen die aantallen lager. Opvallend is dat er nog niet altijd op gewezen wordt dat advieskosten betaald moeten worden.

Meer over voor onafhankelijk advies
Uit het onderzoek blijkt verder dat ongeveer 45% van de respondenten bereid is meer te betalen voor advies als dat onafhankelijk is. Echter, die bereidheid vervalt als er maar één aanbieder in de vergelijking wordt meegenomen. Ruim de helft betaalt liever een vast bedrag voor het advies dan een uurtarief; abonnementen zijn de minst populaire betalingswijze. Zowel particulieren (73%) als bedrijven (55%) zijn bereid om zelf zoveel mogelijk uit te zoeken over financiële producten als ze daarmee kosten kunnen besparen.

Provisieverbod
De komst van het provisieverbod (per 1 januari 2013) dwingt financieel adviseurs om de advieskosten voor complexe producten zelf in rekening te brengen bij klanten. Met het huidige lage betalingsbesef krijgt de adviseur hier nog heel wat uit te leggen. Hij moet klanten vertellen dat zij moeten betalen voor zijn advies – en dat dit eigenlijk niets nieuws is. Gezien het feit dat klanten bereid blijken om meer zelf te doen als zij daarmee kosten kunnen besparen, zal de adviseur zich ook moeten bezinnen op zijn positie: waar kan hij klanten meerwaarde bieden en hoe kan hij zijn toegevoegde waarde duidelijk maken? Keuzes maken in de bedrijfsvoering en zich verantwoorden tegenover klanten: er wacht de adviseur een forse uitdaging.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup