BMC ontwikkelt competentiescan voor teams in de gezondheidszorg
Verpleeghuis Huize Valckenbosch beschikt na het inzetten van de competentiescan van adviesbureau BMC nu over nog beter functionerende teams, die bovendien meer werkplezier ervaren. Mariken Timmermans, manager Zorg bij Huize Valckenbosch, deelt enthousiast haar ervaringen.
Huize Valckenbosch in Zeist is een verpleeghuis dat werkt vanuit een antroposofisch mensbeeld, waarbij de ontwikkeling van de mens centraal staat en de mens als een eenheid van lichaam, ziel en geest wordt gezien.
Mariken Timmermans is inmiddels enige tijd werkzaam als Manager zorg in Huize Valckenbosch, waar ze leidinggeeft aan de zorgteams van het verpleeghuis. Met als doel deze teams in het snel veranderende zorgdomein nog beter te laten functioneren, teamleden beter in hun kracht te zetten en hun competenties optimaal te ontwikkelen, besloot ze externe ondersteuning in te schakelen.
“Nadat ik merkte dat ik behoefte had aan een sparringpartner voor teamanalyse, werd ik in contact gebracht met Lisa Kuiper van BMC”, vertelt Timmermans.
Kuiper had samen met haar BMC-collega’s een scan ontwikkeld om zorginstellingen beter te laten functioneren in het almaar sneller veranderende zorgdomein (denk aan ontwikkelingen als digitalisering, de krappe arbeidsmarkt, vergrijzing, oplopende zorgkosten, hogere werkdruk et cetera).
Dergelijke ontwikkelingen vragen ook van de zorgmedewerkers van nu om andere competenties en vaardigheden, evenals om een andere houding en gedrag. Maar hoe breng je die benodigde competenties in kaart en zorg je dat zorgteams deze verder kunnen ontwikkelen?
Competentiescan
Dat is waar de competentiescan van BMC om de hoek kwam kijken: “De digitale scan maakt de competenties die hierbij horen meetbaar en geeft van daaruit aanbevelingen voor de ontwikkeling van de medewerkers en de teams waarin zij werken”, legt Timmermans uit.
Begin dit jaar ging de Manager zorg met haar team aan de slag met de games en de wetenschappelijk gevalideerde digitale vragenlijsten van BMC’s digitale scan. Uit de rapportages vloeiden vervolgens zes kerncompetenties van het team voort. Ook kreeg elke afzonderlijke medewerker inzicht in zijn of haar eigen competentieprofiel en gaf de scan Timmermans concrete aanknopingspunten voor het ontwikkelen van haar teams.
De scan heeft volgens Timmermans tal van waardevolle inzichten opgeleverd. Zo kwam bijvoorbeeld naar voren dat het team graag samenwerkt, maar ook dat teams zelf problemen kunnen oplossen.
“Zulke inzichten gebruiken we nu als we nieuwe taken moeten oppakken”, geeft Timmermans aan, die als gevolg van de bevindingen nu vaker verantwoordelijkheden neerlegt bij de teamleden. “Dat zorgt ook voor meer werkplezier: de medewerkers ervaren dat ze zelf de situatie kunnen verbeteren.”
“Mijn teamleden weten nu dat ze een situatie zelf kunnen verbeteren, kunnen problemen zelfstandig oplossen en hebben inzicht in elkaars kwaliteiten.” En, misschien nog wel belangrijker, “ze hebben meer plezier in hun werk!”, vat Timmermans resultaten samen.
Veerkracht en bewaken van grenzen
De scan heeft er binnen het verpleeghuis ook toe geleid dat in de begeleiding van het team veerkracht tot speerpunt is gemaakt. “Gezondheid en vitaliteit van medewerkers staan onder druk door werkdruk en chronisch personeelstekort. Zorgmedewerkers hebben een sterk verantwoordelijkheidsgevoel. Dat is hun kracht, maar ook een valkuil.”
Daarom is zelfzorg nu verworden tot een centraal aandachtspunt, vertelt Timmermans. “Het bewaken van grenzen is sinds de scan belangrijker geworden.” En doordat de grenzen nu beter bewaakt worden “voelen medewerkers zich gezien en ervaren ze steun”, legt ze uit. “Ik begin een overleg nu ook vaak met vragen als: Hoe zit je erbij? Wat heb je nodig?”
Al met al blikt Timmermans dan ook tevreden terug op de samenwerking met BMC. “De scan heeft meer bewustwording over de kwaliteiten en ontwikkelgebieden van mijn team opgeleverd. Daar stuur ik nu meer op. Bovendien hebben we nu een gezamenlijke ‘teamtaal’, een rode draad waarop we kunnen teruggrijpen: we begrijpen elkaar beter.”