IG&H: Samenwerking biedt modebranche omzetkans

18 juli 2012 Consultancy.nl

Meer ketensamenwerking biedt individuele brands en retailers de kans om de omzet te vergroten. Partijen die elkaar weten te vinden en daarmee hun positie ten opzichte van concurrenten verbeteren kunnen hun omzet met meer dan 10% zien toenemen. Dat blijkt uit marktonderzoek van IG&H Consulting & Interim onder nationale en internationale brands en retailers.

De modebranche wordt hard geraakt door de crisis. Waar de modebranche in 2009 en 2010 nog goed was voor een ruime €15 miljard, daalde de omzet in 2011 met meer dan 6%.

Ketensamenwerking
Het onderzoek van IG&H laat zien dat meer samenwerking in de keten zich onmiddellijk doorvertaalt naar euro’s. De huidige omzet die verloren gaat, in termen van markdowns en lost sales, is namelijk fors te reduceren. Beide verschijnselen zijn typische symptomen van een niet goed functionerende keten: er is te veel óf te weinig voorraad ingekocht, waardoor de klant niet optimaal kan worden bediend en omzet verloren gaat.

In een keten waar partijen puur voor zichzelf werken, wordt soms meer dan 50% van de producten niet voor de reguliere prijs verkocht. De hoogte van markdowns is gemiddeld al snel 30%, waardoor een retailer meer dan (50% maal 30% is) 15% van de omzet verliest. In een zeer flexibele keten kan dit verlies beperkt worden tot een afprijzing van maximaal 5 tot 10% over 15% van het assortiment, dit is slechts 1% van de omzet. Wat betreft lost sales gaan schattingen al snel over 20% van de omzet. Deze lost sales kan met veel afstemming in de keten teruglopen tot onder de 10%, zo blijkt uit het onderzoek van IG&H.

Revolutie nodig
Volgens de consultants is een ‘culture shift’ noodzakelijk in de modebranche. “Tot meer samenwerking in de modeketen komen klinkt eenvoudig, maar is een revolutie in het traditionele fashiondenken. Retailers en brands zijn niet gewend om risico’s en informatie met elkaar te delen, en gedurende het seizoen bij te sturen om te kunnen reageren op de wensen van de klant. Toch moeten brands en retailers niet naar elkaar blijven kijken, maar bezien hoe zij samen de klant zo goed mogelijk kunnen bedienen” aldus IG&H.

Cross channel verkoop
Eerder dit jaar concludeerde het adviesbureau dat het inzetten van cross channel verkoop de nettomarge van fashionwinkels kan verbeteren

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over