TU Delft-studentconsultants voeren projecten uit in Azië
Als onderdeel van het IRP Delft-programma reizen deze zomer TU Delft-studenten naar Japan, Zuid-Korea en Indonesië, waar ze twee maanden lang gaan werken aan strategische projecten voor grote corporates.
IRP (International Research Projects) is vijftien jaar geleden ontstaan toen drie masterstudenten een gat in de markt zagen. Ze hadden de doelstelling om de opgedane kennis op de universiteit ook in de praktijk toe te passen. Dat bleek zo gemakkelijk nog niet en dus richtten ze hiervoor een non-profit stichting op – IRP Delft was geboren.
De non-profit studentenconsultancy richt zich normaliter vooral op projecten in opkomende economieën, en inhoudelijk op strategische thema’s zoals marktonderzoek, strategieontwikkeling en supply chain-optimalisatie.
“Een IRP-groep bestaat uit twintig multidisciplinaire masterstudenten van de TU Delft die in groepen van vier een project voor een klant uitvoeren. Klanten zijn vaak grote Nederlandse corporates”, zegt Merel Sterk, voorzitter van het huidige IRP Delft-bestuur. Tot deze corporates behoren grote namen als Philips, Van Oord, Shell en ASML.
Vanwege de pandemie is dit jaar door het bestuur besloten om naar landen te gaan met een voorspelbaarder Covid-19-beleid in plaats van de gebruikelijke opkomende economieën.
De keuze is gevallen op Oost-Azië, met als focus Japan en Zuid-Korea. “Volgens ons de perfecte bestemming. Het zijn ontwikkelde economieën, waar technologie en snelle ontwikkeling hoog in het vaandel staan”, aldus Sterk. “We voeren dit jaar projecten uit bij zowel bekende, vertrouwde gezichten als bij nieuwe partijen.”
Het echte werk
Om ervoor te zorgen dat de studenten klaar zijn voor het echte consultancywerk worden ze getraind door de vijf kennispartners van IRP Delft: McKinsey & Company, Bain & Company, Boston Consulting Group, Strategy& en Power2X.
“Ieder team heeft een coach vanuit een van onze partnerbedrijven. Die zal elk team begeleiden gedurende het project in de zomer. Hiernaast zijn er ook nog verscheidene trainingen die zich richten op professionele en persoonlijke ontwikkeling”, legt Sterk uit.
Gevraagd wat voor haar het mooiste moment van de zomer wordt, zegt Sterk: “Ik kijk vooral heel erg uit naar het ontmoeten van nieuwe mensen gedurende de reis, met name de cultuurverschillen tussen Nederland en de landen waar we naartoe gaan zullen zeker tot interessante en leerzame samenwerkingen leiden.”