BCG: In China internet men 2 miljard uur per dag
Niet alleen stijgt het aantal internetgebruikers in China snel, ook brengen Chinezen steeds meer tijd door op internet. Dat blijkt uit onderzoek door adviesbureau Boston Consulting Group (BCG). Gemiddeld besteden Chinezen 3,6 uur per dag aan internetten, tegenover 2,8 uur per dag vier jaar geleden.
Eind vorig jaar waren er 513 miljoen internetgebruikers in China, waardoor het land in totaal 1,9 miljard uur per dag online actief is. De internetpopulatie zal volgens BCG in 2015 zijn opgelopen tot 701 miljoen.
BCG vroeg Chinezen tevens wat ze voornamelijk deden op internet. De meeste tijd wordt besteed aan streaming video (3,3 uur per week), instant messaging (3 uur per week) en gaming en nieuws (2 uur per week). Internetgebruikers vinden zoekmachines het belangrijkste op internet (80%), gevolgd door muziek en instant messaging (79%) en nieuws (75%). In mindere mate zijn Chinezen geinteresserd in blogs (66%), video (62%), lokale sociale netwerken (47%) en microblogs (40%).
De helft van de Chineze internetgebruikers beschouwt internet als de meest betrouwbare informatiebron. Internet scoort daarmee aanmerkelijk beter dan televisie (30%) en kranten (15%). De toenemende aandacht voor internet gaat daarnaast ook in China ten koste van televisie. Vorig jaar daalde het aantal uur dat de gemiddelde Chinees naar televisie kijkt van 1,7 uur naar 1,4 uur per dag.
Ook het mobiele internet is in opkomst. Van de internetpopulatie maakt 69% ook gebruik van mobiel internet, hetgeen vier jaar geleden nog slechts 39% was. Bij het gebruik van mobiel internet zijn de meeste Chinezen vooral geïnteresseerd in instant messaging (71%), nieuws (63%) en zoekmachines (60%).