Adviseurs denken mee over fileprobleem bij Ypenburg op A4

02 juni 2022 Consultancy.nl

Koepelorganisatie Zuid-Holland Bereikbaar is samen met adviesbureau Arane een experiment gestart om de files op de A4 tussen Rotterdam en Den Haag te verminderen.

Automobilisten die op de A4 knooppunt Ypenburg (nabij Den Haag) naderen en onderweg zijn naar Rotterdam hebben de mogelijkheid om op de A4 te blijven rijden en bij knooppunt Kethelplein in Schiedam over te stappen op de A20, die auto’s langs het noordelijke deel van Rotterdam leidt.

Een andere mogelijkheid voor automobilisten is om bij knooppunt Ypenburg de A4 te verlaten, vervolgens over te stappen op de A13, die een knooppunt heeft met de A20, waardoor ook via deze route het noordelijke deel van Rotterdam kan worden bereikt.

Adviseurs denken mee over fileprobleem bij Ypenburg op A4

In veel gevallen is het van Den Haag naar Rotterdam sneller om via de A13 te rijden. Dat komt omdat op de A4 geregeld files ontstaan vlak voor de Ketheltunnel. Om te voorkomen dat zich files vormen in die tunnel, sluit de verkeersleiding deze soms uit veiligheidsoverwegingen (met files voor de tunnel als resultaat).

Vandaag de dag staan er op de A4 voor knooppunt Ypenburg al informatiepanelen boven de snelweg waarop automobilisten kunnen zien hoeveel reistijd het kost om via de A4 of via de A13 naar Rotterdam te rijden. Het probleem is echter dat de informatie op die panelen niet altijd volledig of accuraat is.

Dat komt omdat de softwaresystemen achter de informatiepanelen onvoldoende rekening houden met extra reistijd bij snel groeiende files (door de sluiting van de Ketheltunnel). Hierdoor kan de feitelijke reistijd van automobilisten achteraf bekeken geregeld behoorlijk anders uitpakken dan vermeld staat op de panelen.

Verbeteringen realiseren

Zuid-Holland is zowel de meest dichtbevolkte provincie van ons land als degene met de meeste inwoners (circa 3,7 miljoen). Logischerwijs worden snelwegen en treinverbindingen in deze regio zéér intensief gebruikt, waardoor de kans op files en vertraging groot is.

Om daar wat aan te doen startten de gemeente Rotterdam, ProRail, de gemeente Den Haag, metropoolregio Rotterdam-Den Haag, havenbedrijf Rotterdam, de provincie Zuid-Holland, het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en Rijkswaterstaat dit jaar met het initiatief Zuid-Holland Bereikbaar (ZHB). 

Eén van de projecten van ZHB is het optimaliseren van de informatiepanelen op de A4 rond Ypenburg. Daarvoor heeft ZHB de hulp ingeschakeld van Arane – een adviesbureau uit Gouda dat klanten ondersteunt met vraagstukken op het gebied van mobiliteit en verkeersmanagement.

Om de informatie op de panelen te verbeteren, maakt Arane gebruik van landelijke verkeersdata en van een slimme rekenmethode. Momenteel worden de panelen aan de hand daarvan voorzien van reistijdinformatie. Volgens het adviesbureau moet het mogelijk zijn om zo 35% meer verkeer om te leiden.

Tot en met eind juni wordt getest of de methode van Arane daadwerkelijk leidt tot verbeteringen in het verkeer. Als dit inderdaad wordt aangetoond, dan is de kans groot dat de methode permanent zal worden ingezet, meldt Zuid-Holland Bereikbaar.