Stratix Consulting: Vodafone klanten hebben nog week internetproblemen
Klanten van Vodafone zullen nog minimaal een week last houden van een slechte dataverbinding. Dat zegt Paul Brand, partner bij telecom adviesbureau Stratix Consulting. "Ze moeten het nu even met heel weinig capaciteit doen bij Vodafone. Dat duurt even om dat te herstellen” aldus de adviseur.
Vodafone kampt met een grootschalige storing als gevolg van een brand bij een netwerkcentrale in Rotterdam. De hele dag ondervindt het telefoonverkeer hinder van de storing, waardoor een derde van de klanten is getroffen. Volgens Vodafone is een deel van de problemen opgelost - het telecombedrijf zegt dat nu nog ongeveer 85 tot 90 procent van de klanten gebruik moet kunnen maken van bel en sms diensten.
Imagoschade
Volgens Brand is het lastig te bepalen wat de economische schade is voor Vodafone. “Hoeveel het Vodafone kost is niet te zeggen” zegt Brand. “De imagoschade is eigenlijk de grootste kostenpost”. Brand is van mening dat Vodafone de schade zo veel mogelijk moet beperken door zoveel mogelijk duidelijkheid te geven aan het publiek over het verloop van de storing. Daarnaast adviseert de consultant Vodafone om helder te communiceren dat het voor hen niet rendabel is om dit soort incidenten helemaal te voorkomen.
Kansen
Brand ziet ook een kans voor Vodafone. Het telecombedrijf kan in de toekomst speciale abonnementen aanbieden aan klanten die tijdens calamiteiten voorrang krijgen op het netwerk, zodat hun verbinding behouden blijft. “Ze kunnen dan bijvoorbeeld gebruikmaken van het netwerk van andere telecombedrijven of van abonnementen bij Vodafone-dochters uit andere landen, die dan op alle Nederlandse netwerken kunnen roamen. Maar dit kan je niet aan alle klanten aanbieden”.