Digitaal transformatiebureau Hoppinger viert 20ste verjaardag

20 september 2021 Consultancy.nl

Digitaal transformatiebureau Hoppinger uit Rotterdam viert deze maand zijn 20ste verjaardag.

Het verhaal van Hoppinger voert terug naar het jaar 2001, toen medeoprichter Marijn Bom en zijn toenmalige compagnon (nu niet langer actief voor Hoppinger) besloten om op eigen benen te staan. In hun zoektocht naar hoe zij hun nieuwe onderneming wilde noemen, lieten ze zich inspireren door een reis die ze samen in Noorwegen hadden gemaakt.  Het duo had de hoogste berg van Scandinavië met succes beklommen (de Galdhøppigen) en niet lang daarna werd Hoppinger ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Hun nieuwe bedrijf werd opgericht als internetbureau. Met Hoppinger bouwden Bom en zijn zakenpartner websites voor grote en kleine klanten. De doorbraak kwam na een opdracht voor Trouw. “We hielpen mee met de ontwikkeling van het Kieskompas. We waren gek genoeg om dat in 5 weken neer te zetten, en het werd een ongekend succes: 4 miljoen bezoekers in 4 weken”, herinnert Bom zich nog als de dag van vandaag.

Giuseppe Maggiore, Gerard Pastwa, Marijn Bom - Hoppinger

Het succes opende nieuwe deuren voor Hoppinger, en het bedrijf wist ook voet aan de grond te krijgen bij internationale klanten. Bom: “Het Kieskompas werd ook aan Europese universiteiten verkocht, waarvoor we opnieuw de technologie leverden.”

In de afgelopen twintig jaar is Hoppinger uitgegroeid naar een full service digital transformatiepartner met bijna 100 medewerkers. Tegenwoordig helpt het bedrijf zijn klanten met het ontwerpen van hun digitale reis, het vormgeven van een blauwdruk en processen, met het bouwen van de technologie en eveneens het realiseren van integraties en implementaties. Het afzonderlijke label Hoppinger Business Solutions – dat wordt geleid door de Italiaan Giuseppe Maggiore – levert klanten daarnaast verschillende backoffice-oplossingen.

Gerard Pastwa, CEO en mede-eigenaar van Hoppinger, zegt over de missie van het bedrijf: “Onze missie is het versnellen van impactvolle groei en innovatie voor onze klanten. Zodat zij nu, maar ook over 5 of 10 jaar nog steeds een relevante positie in hun markt hebben. We ondernemen samen met onze klanten: het draait allemaal om het creëren van waarde, zowel voor onze klanten als voor hun klanten. Data en technologie liggen daarbij aan de basis.”

Tot de klantenkring van Hoppinger behoren partijen als Koninklijke Boon Edam, De Beren, KWF, Gites, Diakonessenhuis, FrieslandCampina, Gemeente Rotterdam en de Nationale Politie.

Hoewel het bedrijf zeer succesvol is, denken de drie bestuurders er geen moment aan om op hun lauweren te rusten. “De wereld is voortdurend aan het veranderen. We blijven ook onszelf transformeren om continu van waarde te zijn voor onze klanten. Op naar de volgende twintig jaar!”