Dennis Vrolijk over zijn 10-jarig jubileum bij Hot ITem

20 september 2021 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Afgelopen maand vierde Dennis Vrolijk zijn 10-jarig jubileum bij Hot ITem, een bureau dat gespecialiseerd is in het helpen van klanten met datagedreven sturen van een organisatie. Alle aanleiding om met Dennis in gesprek te gaan over hoe Hot ITem hem al die jaren heeft uitgedaagd (en nog altijd uitdaagt).

"Toen ik tien jaar geleden bij Hot ITem begon, waren we met zo'n 100 man. Nu zijn dat er zo'n 250. In die tien jaar hebben we dus een flinke groei doorgemaakt", begint Dennis. Die groei heeft hem - en de andere collega's van het bedrijf - tal van uitdagende mogelijkheden op het gebied van klanten, projecten en interne werkzaamheden opgeleverd.

Ruimte voor ontwikkeling

Dennis begon bij het bureau als ontwikkelaar en werkte aan grote digitale transformaties en data warehouse implementaties bij klanten. Hij deed ervaring op in verschillende sectoren en naarmate zijn carrière vorderde kreeg hij "alle ruimte om mezelf te ontwikkelen op zowel technisch als persoonlijk vlak."

Dennis Vrolijk, People Manager, Hot ITem

Vervolgens groeide Dennis door naar de rol van Solution Architect, een rol gericht op het helpen van klanten met het ontwerpen van hun datafundament. De veranderende aard van klanten en projecten hebben hem in staat gesteld om zijn persoonlijke groei voort te zetten, want, zo geeft hij aan, "binnen de verschillende projecten heb ik me steeds bezig kunnen houden met nieuwe technologieën (bijvoorbeeld Azure Cloud) en methodieken (bijvoorbeeld Data Vault 2.0).

Waar hij het meest trots op is? "De impact die we samen met de klant hebben kunnen realiseren", zegt Dennis. "Ik ben iemand die graag samenwerkt. Samen met collega's maar zeker ook samen met de klant. Samen het fundament van het platform realiseren en ervoor zorgen dat dit fundament ook daadwerkelijk bijdraagt aan de performance verbeteringen van de klant."

Hij voegt eraan toe dat de end-to-end visie die Hot ITem heeft op het gebied van verandering een bevredigend onderdeel vormt van dit werk. "Hot Item besteedt veel aandacht aan de menskant van verandering. We zorgen ervoor dat de klant uiteindelijk in staat is om de nieuwe manier van werken - systemen en mensen - zelf te kunnen onderhouden en uitbreiden. Dat geeft een positieve vibe aan de samenwerking met de klant."

Nieuwe uitdaging

Vorig jaar kreeg Dennis van Hot ITem een nieuwe uitdaging: de rol van People Manager voor de marktgroepen Overheid, Vervoer en Onderwijs. Die kans greep hij met beide handen aan en terugkijkend op het afgelopen jaar in die rol, zegt hij dat het "ontzettend leerzaam" is geweest en een nieuwe dimensie heeft toegevoegd aan zijn werk bij het adviesbureau.

Wat deze functie inhoudt? "Collega's in verschillende fases van hun carrière helpen om inzicht te krijgen, zaken vanuit een andere invalshoek te bekijken en hen te motiveren om stappen te zetten in hun persoonlijke en competentieontwikkeling." In zijn vorige leidinggevende rollen deed hij deze dingen al regelmatig, maar hij is "trots" op het feit dat hij nu ook intern bijdraagt aan het succes van Hot ITem.

"Binnen Hot ITem is er veel ruimte voor (persoonlijke) groei en ontwikkeling. Als je weet wat je wil, kun je alle ruimte en ondersteuning krijgen om dat te bereiken."

Bijzondere cultuur

Toch is dat volgens hem niet de belangrijkste reden voor zijn bijzondere mijlpaal (gemiddeld blijven professionals enkele jaren bij een zakelijke dienstverlener). Met stip op één: de bijzondere cultuur binnen het bedrijf. “Consultancy blijft mensenwerk. En dus vormt aandacht voor de mensen die bij ons werken een cruciale pijler van het model.”

"Hot ITem is een zeer platte en informele no-nonsense organisatie, waar veel aan de medewerker wordt overgelaten. Daarbij is er veel aandacht, ruimte en belangstelling voor het individu. Dat heb ik bij andere organisaties nog niet eerder ervaren. Op naar de komende jaren!"