Intergamma verbetert online winstgevendheid met 'Margin Manager'

20 april 2021 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Intergamma heeft een nieuwe sales-tool in gebruik genomen. De zogeheten ‘Margin Manager’-oplossing voorziet het bedrijf van waardevolle data-inzichten ten aanzien van de winstgevendheid van producten.

Gedurende de Covid-19-crisis heeft Intergamma (bekend voor de ketens Gamma en Karwei) de wind mee – het aantal verkopen neemt sterk toe. Om deze groei duurzaam te maken besloot de doe-het-zelfketen de krachten te bundelen met IG&H, om samen een nieuwe oplossing te bouwen.

“Toen de online verkopen voortdurend nieuwe hoogten bereikten als gevolg van de coronapandemie, beseften we hoe belangrijk het is voor Intergamma om te kunnen sturen op data die er echt toe doen”, vertelt Anouk Beeren, Director Cross Channel bij Intergamma.

Intergamma verbetert online winstgevendheid met 'Margin Manager'

Gebruiksvriendelijke dashboards

De Margin Manager-tool combineert technologie met data science en biedt inzichten via een gebruiksvriendelijk en dynamisch dashboard. Daarin worden de ‘Gross Margin after Delivery and Fulfilment’ (GMDF, oftewel de winstgevendheid onder de streep van producten en bestellingen) inzichtelijk gemaakt.

Om deze inzichten te leveren, worden gegevens uit alle relevante databronnen – van verkoopgegevens tot facturen – realtime en automatisch overgebracht naar de Google Cloud. Geavanceerde algoritmen en op activiteiten gebaseerde kostenberekeningsmethoden worden gebruikt om alle bronnen op productniveau toe te wijzen.

IG&H heeft geholpen bij het opzetten van het nieuwe proces en nieuwe manieren van werken. “IG&H heeft ons geholpen onze data te structureren, gebruiksvriendelijke dashboards op te zetten en ondersteuning geboden bij de implementatie van deze tools”, vertelt Beeren.

Dit behelsde ook het trainen van meer dan 100 medewerkers in het gebruik van de oplossing en het verankeren van een datagedreven manier van werken bij de eindgebruikers.

Sinds de livegang van de tool heeft deze al tientallen verbeteringen doorgevoerd op het gebied van sales, e-commerce, category management, logistiek en financiën.

Snel en goed managen van winstgevendheid

“Het GMDF-model geeft veel informatie en inzicht in de winstgevendheid op segment-, product- en orderniveau”, stelt Intergamma-CFO Laura Hendrickx. “Het model stelt ons in staat om de online winstgevendheid snel en goed te managen en biedt zo financiële ondersteuning ten aanzien van de besluitvorming. Dit vergroot de voorspelbaarheid en schaalbaarheid van onze online business.”

Jasper van Rijn, partner bij IG&H, voegt toe: “We zien in de praktijk vaak dat in het geval van een onverwachte sterke groei het een uitdaging vormt om deze groei op een duurzame en winstgevende manier te managen. We zijn blij dat we Intergamma hebben kunnen helpen met deze uitdaging, door onze retailkennis te combineren met onze technologie- en data science capaciteiten.”