Online marketing: consultancybureaus versus marketingbureaus

19 januari 2021 Consultancy.nl
Meer nieuws over

Het online kanaal is niet meer weg te denken uit de marketingmix van bedrijven. Steeds meer consumenten oriënteren zich online en doen hun aankopen online – in vergelijking met vijf jaar geleden zijn de online bestedingen in ons land met zo’n 50% toegenomen.

Voor organisaties betekent de enorme verschuiving naar online shopping dat ze online kanalen, zoals websites, zoekmachines en social media effectief dienen te omarmen. Doen ze dit niet, dan lopen ze het risico dat ze achteropraken.

En dat is iets wat in de huidige coronacrisis ook gebeurt. Retailers die hun digitale capaciteiten onvoldoende hebben ingezet of verbeterd, hebben meer moeite om hun klanten effectief en efficiënt te bedienen tijdens de pandemie.

Om op deze digitalisering in te spelen, investeren bedrijven op grote schaal in hun marketing en sales- (webshops) en customer service-kanalen. Uitgangspunt is het bieden van een goede customer journey aan de klant en, vaak nog belangrijker, het leveren van een uitstekende klantervaring. Tegelijkertijd moet de ‘achterkant’ goed geregeld zijn – denk aan de bedrijfsvoering, retaillogistiek en digitale service aan consumenten.

Advies en ondersteuning

Externe marketingadviseurs spelen hierin een belangrijke rol. Zij beschikken over uitgebreide ervaring in het adviseren over online marketingstrategieën, omnichannel- en e-commercebusinessmodellen en verbeteringen in de bedrijfsvoering, en ondersteunen bedrijven bij het realiseren van dit verbeterpotentieel.

Er zijn tal van consultancybedrijven die zulke diensten leveren. Zo zijn er grote partijen als Accenture, Capgemini en Deloitte, die fors investeren in hun digitale marketingcapaciteiten. Tot de gespecialiseerde middelgrote spelers behoren partijen als EY VODW, Simon Kucher & Partners en Paul Postma Marketing Consultancy.

Gespecialiseerde marketingbureaus richten zich meer op de technische en creatieve kanten van online marketing. Zij helpen opdrachtgevers met onder meer de bouw van websites en apps, media- en campagnemanagement, datamanagement, conversieoptimalisatie en de implementatie van CRM-systemen die gebruikt worden voor de customer experience.

Voorbeelden van bekende marketingbureaus zijn Merkle, Storm Digital en Happy Horizon. Met hun multidisciplinaire teams beschikken zij doorgaans over alle mogelijke capaciteiten om klanten te ondersteunen bij hun online marketingvraagstukken.

De keuze voor welk soort bureau het beste is om in te huren is afhankelijk van uiteenlopende factoren. Het grote voordeel van diensten afnemen bij een online marketingbureau is dat zij gespecialiseerd zijn in het onderwerp, en vaak diepere skills hebben op thema’s als zoekmachineoptimalisatie (search engine optimalisation: SEO) en websiteontwikkeling. Ook zijn ze goedkoper in te huren in vergelijking met de grote consultancybureaus.

Adviesbureaus daarentegen brengen meer kennis op strategisch niveau en kennen veelal een brede dienstverlening, wat inhoudt dat ze een meer holistische benadering op vraagstukken kunnen inbrengen.