Met process mining aan de slag in de energiewereld

28 september 2020 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Meer nieuws over

In de bedrijfsprocessen van energiebedrijven houdt zich een schat aan data verscholen, variërend van data over klanten en assets tot financiële data en inkoopdata. Het gebruikmaken van slimme manieren om inzichten te ontsluiten uit deze berg aan data kan energiebedrijven helpen bij het realiseren van efficiëntere manieren van werken, zegt Marcel van Staa, CEO bij ICE Utility Professionals.

De hoeveelheid data die bij organisaties wordt opgeslagen is de laatste jaren explosief gestegen, en in de energiewereld is dat niet anders. Grote nutsbedrijven hebben al toegang tot data over de hele keten, maar waar zij tegenaanlopen is dat ze dusdanig veel data hebben dat het een uitdaging wordt om de juiste analyses te draaien voor de juiste inzichten.

Tegelijkertijd bestaat de markt vandaag de dag uit tal van nieuwe spelers – vooral startups en scale-ups – die slimme data gebruiken om zich in de markt te nestelen. Deze spelers weten veelal beter in te spelen op de veranderende behoeften van klanten of bedienen een specifieke niche, zoals bijvoorbeeld de duurzame energiemarkt.

ICE Utility Professionals werkt zowel met zowel gevestigde partijen als nieuwe spelers, en volgens Van Staa kunnen spelers van elke omvang een voorsprong nemen door meer datagedreven te werken. “Data wordt niet voor niks ‘het nieuwe goud’ genoemd”, geeft hij aan. Om datagedreven werken succesvol te laten zijn, is het volgens Van Staa essentieel om strategische keuzes te maken: “Omdat data overal is, moeten gebieden die voor data-inzichten worden gebruikt aansluiten bij de strategie van de onderneming.”

Met process mining aan de slag in de energiewereld

Process mining binnen de bedrijfsvoering

Een gebied dat onder een vergrootglas ligt is de bedrijfsvoering. Vooral de grotere energiepartijen voelen de druk vanuit de markt om hun processen wendbaarder, flexibel en effectief te maken. “Hiermee kan meer waarde worden gegenereerd voor de klant – B2C of B2B – en kan de efficiency van de interne organisatie naar een hoger niveau worden getild”, zegt Van Staa.

Process mining is hiervoor bij uitstek geschikt, zegt Mark van den Berg, Business Consultant bij ICE Utility Professionals. “Dit is een techniek die met software alle bedrijfsdata (databases, DMP-, ERP- of CRM-systemen) doorspit en snel inzichten biedt. Dit kunnen patronen zijn, of juist afwijkende stromen. Hiermee worden verborgen kosten, inefficiënties en knelpunten direct inzichtelijk, en kunnen leidinggevenden direct aan de slag met de oorzaak.” 

Een belangrijk voordeel van process mining is dat de software taken kan uitvoeren waar het blote oog tekortschiet. “Vergelijk het met het vinden van een naald in een hooiberg”, zegt Van den Berg. “Process mining tools spitten looptijden, reworks, knelpunten, compliancekwesties, ‘unhappy flows’ en ontelbaar andere analyses door binnen minuten.” Vervolgens kunnen de meeste softwarepakketten de resultaten ook visueel presenteren, waardoor het voor leidinggevenden eenvoudig is om de resultaten te interpreteren. 

Een begin maken met process mining kan op een laagdrempelige manier. Om te beginnen moeten bedrijven het proces kiezen dat ze graag onder de loep willen nemen. Een consultant of procesverantwoordelijke beoordeelt vervolgens welke data van welke bronnen nodig zijn, en controleert de data op de aanwezigheid van eventlogs, beschrijving van activiteit en een uniek ID. “Deze drie voorwaarden zijn nodig om je proces goed te kunnen volgen”, legt Van den Berg uit. 

Op basis van de verkregen data kan een procesmodel worden gemaakt, die de software van de richtlijnen voorziet waarvoor analyses moeten worden gedraaid, en naar welke patronen moet worden gezocht. Als dit model voltooid is kan het echte werk beginnen. De data wordt volledig ingeladen in de proces mining-software, de analyses worden gedraaid, en kan er gestart worden met het graven naar een verborgen dataschat.