Deze drie trends rukken op in het post-coronatijdperk

26 mei 2020 Consultancy.nl

Kantoortuinen, fysieke producten en stijve leidinggevenden: het zijn oude (lees: pre-corona) werkgewoontes en -routines die tijdens en na deze pandemie niet langer geschikt zullen zijn of te verantwoorden vallen. 

Enkele digitale en crisisbestendige maatregelen die het welzijn van werknemers, de financiële gezondheid en continuïteit van bedrijven vooropstellen, staan voor een doorbraak. Dat stellen experts van Tata Consultancy Services. Drie oude manieren van werken en denken die binnenkort zullen worden vervangen door het ‘nieuwe normaal’:

1. Kantoortuinen maken plaats

De laatste adem van kantoortuinen – grote open ruimtes waar tientallen medewerkers zonder scheidingswanden samen in werken – is uitgeblazen. In tijden van social distancing en ook lang na afloop van deze pandemie zullen werknemers niet happig zijn om urenlang met een dozijn anderen in één ruimte door te brengen. Bovendien willen bedrijven geen onnodige risico’s lopen.

Aangezien een complete transformatie van de bureau-indeling vaak niet haalbaar zal zijn op korte of middellange termijn, kunnen een uitbreiding van de thuiswerkregeling en videocalls hulp bieden.

Recent onderzoek van Nationale Vacaturebank en Intermediair toont bovendien aan dat liefst 53 procent van de ondervraagden positief staat tegenover thuiswerken. Tevens geeft 49 procent aan dat ze na de coronacrisis (deels) vanuit huis willen blijven werken. Naast dat dit goed zou zijn voor de werkprivé-balans levert het ook tijdswinst en ecologische voordelen op. 

Deze drie trends rukken op in het post-coronatijdperk

Werkgever en werknemer doen er daarom allebei goed aan om thuiswerken, zij het in shifts of met een vast aantal dagen per week, op de agenda te zetten. Het populaire websitecontentmanagementsysteem WordPress ging al een stap verder: hun 1.172 medewerkers in 75 landen werken fulltime vanuit huis – er is gewoon geen kantoor.

2. Go digital or go home

De afgelopen tien jaar hebben meerdere sectoren hun nagenoeg volledige spectrum aan producten en diensten in een digitaal jasje gestoken. Media, van krant tot blockbuster, consumeren we nu vooral op onze smartphone of tablet. Hoe, waar en wanneer we willen.

Bij het gros van de financiële diensten – denk aan betalingen – komt er geen contant geld meer aan te pas. Digitale diensten komen nu ook opzetten voor cruciale beslissingen die tot voor kort je fysieke aanwezigheid vereisten. Zo maakt vastgoedmarketingapp Zillow in de Verenigde Staten een nieuwe manier van huizen bekijken mogelijk aan de hand van virtuele rondleidingen door huizen die te koop staan. 

Ook de filmsector is niet immuun. In maart dit jaar verkoos het merendeel van de Amerikanen al om een film die net uit is, thuis te kijken in de plaats van in een bioscoop. Begin deze maand liet Universal weten dat de online release van hun animatiefilm Trolls World Tour ruim 100 miljoen dollar opbracht, waarna de filmstudio prompt liet weten al zijn films voortaan online aan te bieden.

In Nederland ontstond Picl, een verzamelplatform dat nieuwe films online tegelijkertijd met de bioscooprelease aanbiedt en de inkomsten met de bioscoopzalen deelt. 

Naast het aspect van comfort, zijn nu ook veiligheid en gezondheid extra triggers om consumenten verder richting digitale adoptie te duwen. Op termijn zullen daarom alle bedrijven waarvan de producten en diensten gedigitaliseerd en online aangeboden kunnen worden, moeten nadenken over het voortbestaan van hun fysieke zijde. Een geraffineerd after-sales ondersteuningswerk met medewerkers met digitale vingers dringt zich daarbij op. 

3. Empathische managers rukken op

Op een steeds meer virtuele werkvloer is het als CEO of Managing Director een heuse opdracht om de bedrijfscultuur en het samenhorigheidsgevoel te onderhouden. Werknemers ondervinden dan weer dat de grens tussen werk en privé – je bent maar één sms verwijderd van een opdracht – soms vervaagt. 

Leidinggevenden hebben meer dan ooit kunde nodig in het hebben van een groot EQ en een inlevingsvermogen om de teamspirit en het humeur van hun werknemers op peil te houden. Dat doen ze best niet alleen voor het welzijn van hun medewerkers, maar ook met het oog op de financiële gezondheid van hun bedrijf.

De houding van werknemers, beïnvloed door emoties, heeft namelijk vaak weer een directe invloed op de manier waarop zij met klanten omgaan. Onderzoeksbureau Gallup toonde aan dat bedrijven waar werknemers erg betrokken zijn; ook productiever zijn en minder van baan veranderen. De bedrijven waar deze werknemers voor werken zijn niet toevallig ook gemiddeld 21% winstgevender. 

Empathische leidinggevenden die zeggen waar het op staat en een digital first mindset hebben, zijn anno 2020 aan zet. De landen die het begin van de coronacrisis het best aanpakten, hadden stuk voor stuk iemand aan het hoofd met die drie eigenschappen. De Duitse bondskanselier Angela Merkel, de NieuwZeelandse Eerste Minister Jacinda Ardern en de Scandinavische staatshoofden gaven de bedrijfswereld de laatste maanden een snelcursus leidinggeven in digitale crisistijden.


Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup