SAMR kiest na vijf jaar toch weer voor oude naam

31 januari 2020 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Meer nieuws over

Vijf na te zijn gerebrand naar SAMR, keert het marktonderzoeksbureau terug naar zijn oude vertrouwde merknaam. Sinds vorige week opereert het bureau namelijk weer onder de naam MarketResponse.

Toen marktonderzoeksbureaus SmartAgent en Market Response op 20 april van 2015 fuseerden, kozen ze voor de nieuwe naam SAMR. Om de nieuwe fase in te luiden werd bewust gekozen voor een nieuwe naam, die gepaard ging met een nieuwe huisstijl en merk.

SAMR, afgeleid van de hoofdletters in de twee merknamen van de fuserende bedrijven, paste beter bij het veranderende landschap, zei Paulien Schieven, Director Sales & Marketing bij SAMR, destijds over de stap. “SAMR is het antwoord op ontwikkelingen in de markt. De juiste data vinden en combineren voor het juiste doel en omzetten in bruikbare toepassingen, daar liggen kansen voor organisaties. En dat is precies waar we ons in specialiseren.” 

SAMR kiest na vijf jaar toch weer voor oude naam - MarketResponse

Inmiddels, zo’n vijf jaar later, is de oude naam MarketResponse toch weer van stal gehaald. Vanaf 21 januari worden alle diensten op het gebied van data science, insights en fact-based consultancy, weer aangeboden onder deze vertrouwde merknaam, “die al meer dan 35 jaar een begrip in de markt is”, aldus Jörgen Botermans, algemeen directeur van het hernieuwde MarketResponse.

MarketResponse nog altijd bekende naam

Hij vult aan: “In het kader van ‘practice what you preach’, onderzoeken we ook onszelf. Hieruit bleek dat de naam SAMR onvoldoende blijft hangen, terwijl de naam MarketResponse nog steeds bekend is. Wij helpen opdrachtgevers om fact-based gedurfde keuzes te maken. Dat brengen we nu zelf ook in de praktijk.” 

Bijkomend voordeel is dat MarketResponse aansluit bij de merkstrategie van MarketResponse International Group, het moederbedrijf van het Nederlandse bureau. Het Amerikaanse bedrijf opereert wereldwijd vanuit diverse labels, en streeft naar het harmoniseren van zijn branding binnen al deze groepen. Zodoende kan richting klanten de end-to-end dienstverlening worden onderstreept. De werkmaatschappij MarketResponse draagt nu dus beter bij aan de identiteit van de groep”, sluit Botermans af.