Internationale studenten bezoeken KPMG voor innovatie competitie
KPMG Nederland heeft afgelopen maand de finale van de KPMG Ideation Challenge 2019 georganiseerd. Vele studenten van verschillende gerenommeerde universiteiten over de hele wereld reisden af naar KPMG’s hoofdkwartier in Amstelveen om daar deel te nemen aan de finale. Deze editie ging een team uit Canada er met de buit vandoor. Naast dat het event zich richt op AI en data-gedreven technologieën, is de KPMG Ideation Challenge eveneens een van de grootste rekruteringsevenementen van het Big Four-kantoor.
“Terwijl organisaties zich richten op opkomende technologieën zoals AI om hun bedrijf vooruit te helpen, groeit de vraag naar technisch toptalent snel”, vertelt Jennifer Samuel, Director Intelligent Automation bij KPMG. “Om de volgende generatie talent te helpen zich te ontwikkelen en om hen met ons in contact te laten komen met het oog op een carrière bij ons kantoor, heeft KPMG International de Ideation Challenge opgezet, een wereldwijd evenement dat STEM-studenten* van over de hele wereld bijeenbrengt om zakelijke real-world problemen op te lossen met behulp van AI-gedreven ideeën en oplossingen.”
Uit meer dan zeshonderd kandidaten van vijfenzestig vooraanstaande universiteiten werden negen teams uit negen verschillende landen geselecteerd die mochten deelnamen aan de finale van de KPMG Ideation Challenge, die afgelopen maand in Amsterdam plaatsvond. De deelnemende finalisten kwamen uit Australië, Canada, China, Duitsland, Luxemburg, Italië, Nederland, het Verenigde Koninkrijk en de Verenigde Staten.
KPMG Ideation Challenge 2019
Recruitmentadviseurs Lisanne Moonen, Margot van der Bijl en Program en Network Supervisor Kitty Martens waren betrokken bij de organisatie van het evenement en vertelt hoe ze dit hebben ervaren: “Het was erg leuk om het hier te mogen organiseren. En het was gaaf om zoveel innovatieve ideeën gebaseerd op AI te zien en zoveel techtalent te mogen ontmoeten. Naast dat het natuurlijk ging om het uitwerken van de ideeën tijdens de Ideation Challenge, was er ook een informeel programma georganiseerd, zodat studenten elkaar en ons beter konden leren kennen. Zo hebben we een speurtocht gedaan door het centrum van Amsterdam. Daarnaast is het evenement feestelijk afgesloten in de A’DAM Tower aan het IJ.”
Tijdens het Challenge-evenement moest elk team AI-technologieën toepassen om een reëel bedrijfsprobleem op te lossen binnen een organisatie van naar keuze. Denk aan een organisatie zonder winstoogmerk, aan een technologische startup of aan een bank. Ze werkten samen met KPMG-professionals die hun innovatieve ideeën hielpen te ontwikkelden totdat er prototypen waren gerealiseerd. De definitieve inzendingen van de studenten werden vervolgens beoordeeld door een panel van KPMG-juryleden, die elke inzending scores gaven aan de hand van vijf criteria: (1) innovatie, (2) presentatie, (3) haalbaarheid, (4) klantimpact en (5) consumentenimpact.
Dit jaar werd de KPMG Ideation Challenge gewonnen door Team Paramount AI van de University of Toronto uit Canada. Het winnende idee betreft een oplossing voor de afvalbeheerindustrie, waarbij AI en intelligente automatisering effectief worden gecombineerd om het probleem van het toenemende aantal stortplaatsen te verhelpen door afvalscheiding bij de bron te automatiseren, zegt Samuel: “Paramount AI behoudt de intellectuele eigendomsrechten om hun oplossing naar de markt te brengen. Het team zal ook aanwezig zijn op de jaarlijkse AI-top van KPMG in oktober in Toronto, waar zij hun idee op een wereldwijd podium zullen presenteren aan enkele honderden KPMG-professionals, data scientists, influencers en klanten.”
“Als erkend wereldleider op het gebied van verschillende soorten AI-diensten en als organisatie die afgelopen jaar door Universum is gerangschikt als een wereldwijde topwerkgever voor STEM-studenten, wil KPMG met recht een baken zijn voor de beste en slimste denkers op het gebied van AI en data-gedreven technologieën”, zegt de Duitse KPMG partner Thomas Erwin, die eveneens hoofd is van het KPMG Global Lighthouse Center of Excellence voor data-gedreven technologieën.
Creativiteit en samenwerking
“KPMG bevordert al jaren lang een cultuur van creativiteit en samenwerking, waarin goede ideeën de kans krijgen om te floreren. We kijken uit naar de mogelijkheid om topstudenten, zoals die van Paramount AI en die van de andere teams, te verwelkomen bij een van de KPMG-kantoren, zodat ze hun talent, kennis en expertise kunnen inzetten om klanten te helpen hun organisaties te transformeren met behulp van opkomende technologieën en innovatieve ideeën”, legt Erwin uit.
Anthony Coops, hoofd van het Lighthouse Center of Excellence in Australië en partner bij KPMG dat land, licht het belang van het evenement toe: “De KPMG Ideation Challenge geeft getalenteerde STEM-studenten de mogelijkheid om nieuwe technologische mogelijkheden te bedenken, deze te ontwikkelen en te realiseren, om ze vervolgens toe te passen waarmee een aantal van de meest urgente problemen van onze samenleving kunnen worden opgelost. Door het event ervaren studenten welke werkzaamheden KPMG-adviseurs elke dag voor klanten uitvoeren. En bovendien helpt het evenement ons om toekomstige leiders te identificeren, die beschikken over de vaardigheden om toonaangevende oplossingen te realiseren, zowel voor klanten als voor de samenleving.”
* De Engelse afkorting STEM staat voor ‘Science, technology, engineering, and mathematics’ (wetenschap, technologie, techniek en wiskunde).