Rebranden? Zorg dat de brand story staat

17 mei 2019 Consultancy.nl

Rebrandingtrajecten zijn de droom van elke marketeer. Kaders vallen weg, alles mag anders: van logo tot huiskleuren, van beelden tot copy. De verleiding is groot om op alle fronten gelijk meters te maken. Maar voordat designers, developers en fotografen in actie komen, moet de fundering liggen: de brand story.

De brand story is de identiteit van de organisatie, de klank en waardes die in alle uitingen terug moeten komen. Het is de blauwdruk die richting geeft aan de hele rebranding. Hecht de organisatie veel waarde aan duurzaamheid? Dan moet de fotograaf dat weten. Draait alles om toegankelijke, persoonlijke communicatie? Cruciale informatie voor copywriters en designers.

Een goed begin…

Het merkverhaal moet staan als een huis. En dat is nog best lastig. Dat het ‘goed klinkt’ is namelijk niet de enige vereiste: de argumentatie moet in orde zijn, het moet de doelgroep aanspreken én het verhaal moet kloppen. Anders prikt de lezer er vroeg of laat dwars doorheen. Maar een onfeilbaar, helder en goed verhaal schrijven dat perfect past bij je organisatie? Dat doe je niet zomaar. Een copywriter kan helpen bij deze opgave.

Rebranden? Zorg dat de brand story staat

Terug naar de tekentafel

Wat copywriters vaak overkomt: ze stappen halverwege een rebranding aan boord en signaleren dan gaten in het verhaal. Terwijl designers, developers, fotografen en videomakers al weken aan de slag zijn. Eigenlijk niet zo gek dat juist copywriters vaak het slechte nieuws brengen. Zij zijn namelijk degenen die de brand story uitwerken: ze zetten ‘m op papier, wegen de argumenten en stellen kritische vragen.

Kleine hordes zijn natuurlijk gaandeweg te nemen. Maar valt helemaal niet te bewijzen dat werkplezier extreem belangrijk is voor de organisatie? Dan hoort het misschien niet thuis in de brand story. De fundering moet anders, iedereen moet opnieuw beginnen: meerdere specialisten hebben het verhaal namelijk gebruikt als uitgangspunt.

Geen pas op de plaats, maar vliegende start

Wil je als marketeer een ‘rebranding versie 2.0’ voorkomen? Besteed dan bij voorbaat voldoende aandacht aan het merkverhaal en betrek de copywriter vanaf dag één bij de rebranding. Als de fundering goed ligt, kunnen alle specialisten namelijk waardevoller werk verrichten. Alle neuzen staan dezelfde kant op, met een prachtig nieuw merk als resultaat.


Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup