Bij Oogst werk je op het snijvlak van marketing en technologie

24 april 2019 Consultancy.nl

Gino Renardus is sinds februari vorig jaar als Digital Marketing Analytics en MarTech Consultant werkzaam bij Oogst, een digitaal marketingbureau. Renardus vertelt hoe hij bij Oogst terecht is gekomen, wat hij precies doet en hoe zijn werkgever hem ondersteunt in zijn persoonlijke ontwikkeling.

“Na het afronden van mijn Marketing-masteropleiding was ik op zoek naar een nieuwe uitdaging. Tijdens mijn bachelor had ik me gespecialiseerd in digital marketing. Ik ben enorm geïnteresseerd in technologie, marketing en vooral ook in het raakvlak daartussen. Ik moest dus wel de kant van digital marketing op, met een focus op het technische stuk. Maar bij wie of wat precies… dat wist ik nog niet.”

Gino koos bewust voor een consultancy-omgeving. “Veel traditionele merken lopen achter en als je daar dan alsnog aan de slag gaat, houd je je bovendien maar met één partij bezig: saai.” Na het onder de loep nemen van verschillende opties viel zijn oog op Oogst. “Het is een leidend digital marketingbureau en er wordt gewerkt voor veel, allemaal toonaangevende klanten. Het vak leren van de beste mensen, voor de beste merken? Dat klonk wel heel goed.”

Hij solliciteerde op de vacature Junior Developer. Terwijl er in de vacaturetekst enkele uitdrukkingen stonden die als "afgezaagd of promotioneel" zouden kunnen worden gezien, erkent Gino, weet hij inmiddels dat Oogst de wervingskreten waar heeft kunnen maken. De fijne werkcultuur is zo’n voorbeeld. “Je komt terecht in een team met jonge, gedreven mensen die ook nog eens heel gezellig zijn. De wekelijkse vrijdagmiddagborrels zijn altijd erg leuk en gaan nog tot laat door. Maar daar houdt het niet op: we komen bij elkaar over de vloer, doen aan uitjes met en buiten werk om en het Data, Tech and Optimization-team is vorig jaar bijvoorbeeld op eigen initiatief met elkaar naar Lissabon geweest.”

“Verder zijn er een skitrip, pingpongtoernooi, company incentive, kwartaaluitjes, yogalessen en nog van alles en nog wat waardoor je ook los van werk veel met je collega’s te maken krijgt. Oogst heeft een team waarbij dat oprecht een plezier is.”

Bij Oogst werk je op het snijvlak van marketing en technologie

Persoonlijke ontwikkeling

Tijdens de sollicitatierondes werd bij Gino een Talenten Motivatie Analyse Methode (TMA)-analyse afgenomen. “Hierbij worden je drijfveren en talenten bepaald. Het voordeel daarvan is dat zichtbaar kan worden hoe goed je bij het team past, maar het wordt ook gebruikt om je zeer gericht te coachen als je eenmaal bent aangenomen.” En dat coachen was een must, zegt hij: “Ik wil me op de werkvloer sowieso blijven ontwikkelen en tussen je studie en de praktijk zit ook een flink gat. Ik kwam binnen met de academische kennis over marketing van de universiteit, wat ervaring in website development en hobbymatig programmeren. Daarmee was ik niet meteen een web analytics-consultant.”

Naast dat hij kennis opdoet via trainingen, zijn ook collega’s volgens Gino ontzettend behulpzaam. “Je merkt aan alles dat de mensen hier een ongelooflijke dosis kennis hebben en een al net zo’n grote dosis welwillendheid om die kennis op je over te dragen. Daarnaast is er veel ruimte om zelf aan de slag te gaan en om nieuwe dingen te proberen. Die balans is heel prettig. En doordat je er op een leuke manier mee bezig bent, blijf je snel bijleren. Ook van de facetten binnen Oogst waar je zelf niet direct mee bezig bent, zoals SEO, SEA of social krijg je veel mee.”

“Het leuke van deze functie is dat er heel veel te leren valt, gewoon omdat de scopes zo breed zijn, maar ook omdat ontwikkelingen elkaar in rap tempo opvolgen. Volgende week doe je iets wat je deze week nog niet kon, en volgende maand iets wat deze maand nog niet bestond.”

Na een half jaar geacteerd te hebben als junior kon Gino als medior aan de slag. “Bij Oogst heb ik de kans gehad enorm te groeien: mijn technische vaardigheden zijn behoorlijk uitgebreid en ook op het strategische vlak heb ik veel geleerd waarmee ik beter kan worden als consultant.”

Gevraagd naar hoe zijn typische dag eruitziet, zegt hij: “Gelukkig heb ik die niet echt – er is ontzettend veel variatie.” Qua werkzaamheden is hij voornamelijk bezig met e-mailmarketing, digital analytics, tag management, het managen van en inzichtelijk maken van data en het ontwikkelen en toepassen van allerhande marketing tech-oplossingen. “Dat doe ik voornamelijk voor Hema, Patagonia, Booking.com, het Rijksmuseum, de Nationale Postcodeloterij, Vriendenloterij, Argenta en Youfone”.

“Mijn dagen zijn daardoor vaak een lappendeken van verschillende activiteiten en voor verschillende klanten. Wat leuk is, is dat je daardoor heel veel inzichten opdoet. Hierdoor kun je heel gericht met de klant meedenken, suggesties doen en die vervolgens uitwerken. In de praktijk heb je daardoor soms grote impact op Nederlands mooiste merken. En dat is als marketeer toch wel heel leuk.”

“Wat voor mij wel lekker de week breekt, is dat ik vaak op locatie werk bij klanten. Het is een kijkje in de keuken bij bekende merken en tevens een manier om nog beter samen te werken en ook buiten Oogst een hechte band op te bouwen met mensen met wie je veel werkt.”