Rik de Weerd versterkt Product League als Chief Digital Transformation

19 april 2019 Consultancy.nl 4 min. leestijd
Meer nieuws over

Product League, een digital transformation agency dat zich toelegt op het OutSystems-platform, heeft Rik de Weerd aan boord gehaald als Chief Digital Transformation. 

Het Nederlandse Product League is een snelgroeiende, digitaal product specialist. Het kantoor helpt klanten – waaronder grote namen als AH, Coop en Heineken – met het bouwen van systemen, applicaties en producten. Hierbij wordt een snelle applicatie-ontwikkelmethode gecombineerd met een agile werkwijze. Om deze snelle ontwikkeling mogelijk te maken, werkt Product league op basis van het low-code platform van OutSystems.

In een bedrijfslandschap waarin organisaties massaal nieuwe technologieën omarmen om hun concurrentievermogen te versterken – waarvoor belangrijke legacy-systemen moeten worden getransformeerd – is het gebruik van low-code geëxplodeerd. Zowel grote als kleine organisaties schakelen in groten getale over op de snelle ontwikkelmethode. Volgens één schatting van een Amerikaans onderzoeksbureau zal de markt voor low-code development zijn huidige waarde van $1,6 miljard tot 2025 grofweg iedere twee jaar verdubbelen. Naast spelers als Appian en Mendix, bevindt ook OutSystems zich in de voorhoede van de low-code industrie. 

Rik de Weerd stelt dat Product League uniek gepositioneerd is om een belangrijke rol te spelen binnen de groeiende markt voor OutSystems-diensten. Met zijn gespecialiseerde en multidisciplinaire benadering kan het bureau volgens De Weerd klanten helpen bij het “leveren van winnende producten”. Hij licht toe: “Er zijn veel goede spelers in de OutSystems-markt die uitmuntend technisch werk leveren. Product League gaat verder dan dit, en brengt daarbovenop een focus op het strategisch niveau. Het kantoor is niet alleen een strategische partner met de juiste gereedschapskist, maar brengt ook de vastberadenheid die nodig is om klanten te brengen waar ze heen moeten, waar dat ook moge zijn.”

Rik de Weerd sluit zich als Chief Digital Transformation aan bij Product League

Als een van de Outsystems-‘thought leaders’ van de low-code industrie in de Benelux, brengt de Nederlander een schat aan ervaring en reputatie mee naar Product league. Voordat hij zich aansloot bij het digitale adviesbureau werkte hij als Lead Solution Architect voor Noord-Europa in het Benelux-kantoor van Outsystems. Gedurende zijn tijd daar gaf hij leiding aan een groot aantal digitale transformatieprojecten en was hij verantwoordelijk voor het oplossen van complexe business- en IT-problemen. Eerder in zijn carrière vervulde De Weerd ook al diverse IT-consulting- en projectmanagementrollen. 

Gevraagd naar zijn overstap van Outsystems naar Product League, zegt De Weerd: “Na vijf jaar van het evangeliseren van low-code, het uittekenen van talloze verschillende oplossingen door heel Noord-Europa en het strijden tegen ‘oude gewoontes en kortetermijndenken’, is het nu tijd om de daad bij het woord te voegen. Ik had het privilege iedere week gepresenteerd te worden met verschillende nieuwe businesscases in verschillende branches, en voor elk van hen te helpen bij het uitstippelen van de roadmap naar waarde. Nu sta ik te popelen om dit naar het volgende niveau te tillen en de programma’s voort te drijven die bedrijven acht transformeren richting het digitale tijdperk.” 

“Low-code heeft de kloof overbrugd, de technologie is hier om te blijven. Topbedrijven, die op zoek zijn naar nieuwe, effectievere manieren om hun digitale transformatie te versnellen, realiseren zich dit”, vervolgt de nieuwe aanwinst van Product League. “Het brengen van digitale transformatie als kerncompetentie van Product League is nu mijn missie en ik denk dat we een hele goede match zullen blijken.” 

Hij wijst er tot slot op Product League’s vermogen om end-to-end dienstverlening te leveren: “Met een team van product owners, business-analisten, UX/UI-ontwerpers en OutSystems-ontwikkelaars, kan Product League klanten de volledige digitale ervaring bieden. Maar met alleen technologie ben je er nog niet – zonder de juiste mensen, de juiste instelling en executiekracht, blijft It slecht hypothetisch. Ik geloof dat ik alle drie heb gevonden in Product League.”