Dietz Strategie & Communicatie door grens van 30 medewerkers

10 december 2018 Consultancy.nl
Meer nieuws over

Dietz Strategie & Communicatie is aan een nieuwe groeifase begonnen. Dat vertelt Luc Dietz, oprichter van het Utrechtse advies- en communicatiebureau in gesprek met Consultancy.nl.

Het was in 2005 toen Luc Dietz het bedrijf samen met Stella de Heij oprichtte. De afgelopen dertien jaar is het bureau gegroeid naar een team van meer dan dertig medewerkers, en bedient het klanten als Lelystad Airport, Schiphol, Rijkswaterstaat, Heijmans, BPD, Attero, provincies en gemeenten. De afgelopen jaren heeft Dietz een versnelling van de groei doorgemaakt – in 2011 telde het bureau nog maar zeven medewerkers.

Hoe verklaart Dietz die groeispurt? Als eerste factor wijst hij op de goede economische omstandigheden en de effecten daarvan op de adviesmarkt. In 2017 groeide de Nederlandse adviesmarkt in zijn geheel met ongeveer 5,5%, en voor dit jaar wordt verwacht dat het percentage nog hoger zal uitkomen. Belangrijker nog, legt Dietz uit, is dat het Utrechtse bureau zich heeft ontwikkeld van een communicatiespecialist tot een partij die actief is op vier gebieden: strategie, lobby & public affairs, omgevingsmanagement en marketing & communicatie. “De echte communicatie-experts die op ons kantoor werken zijn op één hand te tellen. Het team bestaat vooral uit specialisten als bestuurskundigen, politici, economen, journalisten en public affairs-professionals die hun specialisme altijd vanuit een strategisch en communicatief oogpunt inzetten”, aldus Dietz. 

De cross-functionele teams van het bureau werken aan complexe vraagstukken op het gebied van bouw, vastgoed, ruimtelijke ontwikkeling, infrastructuur en regionale economie. “Op deze thema’s zijn we onderscheidend”, stelt Dietz. Schiphol Airport, de belangrijkste mainport van ons land, doet al jaren een beroep op Dietz Strategie & Communicatie voor de uitvoering van de omgevingscommunicatie. Samen met de adviseurs zijn activiteiten, middelen en communicatie ingezet om de belangrijkste boodschap van Schiphol over te brengen op stakeholders. Zo zijn er rondleidingen voor bewoners op de start- en landingsbanen georganiseerd, zijn er lespakketten en spreekbeurtpakketten voor het onderwijs vervaardigd en is de website gericht op de samenleving herontwikkeld, zodat hij de verschillende doelgroepen beter bedient.

Dietz Strategie & Communicatie door grens van 30 medewerkers

Ook ProRail schakelt de hulp in van Dietz Strategie & Communicatie. Voor het programma Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) – een initiatief om personentreinen in een “metrofrequentie” te laten rijden – verzorgde het bureau vijf jaar lang de participatie en communicatie voor achtereenvolgens het project PHS Goederen Oost-Nederland en PHS Meteren-Boxtel. Voor Goeree-Overflakkee werd een marketingvraagstuk uitgedacht. Met succes: de door Dietz geïntroduceerde term ‘eilandmarketing’ stond aan de basis van een sterke overkoepelende positionering op het gebied van wonen, werken en recreëren. Goeree-Overflakkee wist hiermee twee jaar geleden de Citymarketing Trofee in de wacht te slepen.

Maatschappelijke vraagstukken

Volgens Dietz vertegenwoordigen grote maatschappelijke vraagstukken de rode draad in de portefeuille van adviesopdrachten. “De wereld om ons heen verandert lokaal, landelijk en internationaal snel. Complexe ontwikkelingen, problemen en kansen kunnen alleen samen en met publiek en politiek draagvlak succesvol gerealiseerd worden. Wij geloven dat iedereen een mooier Nederland verdient. Daarom staan wij iedere dag op, om beter te worden en Nederland vooruit te brengen.”

Naast het uitvoeren van opdrachten voor klanten, geeft Dietz aan dat het bedrijf het belangrijk vindt om verbonden te blijven met zijn directe omgeving en een steentje bij te dragen aan de maatschappij. Zo is het bureau nauw betrokken bij MVO-initiatieven in de regio, en is het sinds 2016 maatschappelijk partner van FC Utrecht. “Een resultaat van deze samenwerking is de pas ontwikkelde Provincie Lounge, waar tijdens elke thuiswedstrijd maatschappelijke vraagstukken worden besproken en waar ontmoetingen, discussies en uiteraard ook het toejuichen van FC Utrecht centraal staan”, legt Dietz uit.

Over de toekomst is Dietz optimistisch. “We blijven ons doorontwikkelen en bevinden ons in een nieuwe groeifase.” Terwijl groei het streven blijft, benadrukt de directeur wel dat kwalitatieve groei de belangrijkste doelstelling is. Voor de komende periode is Dietz Strategie & Communicatie op zoek naar vier consultants om het team te komen versterken. De openstaande functies betreffen een medior-adviseur public affairs, een ervaren senior-adviseur public affairs, een ervaren senior-adviseur omgevingsmanagement en een ervaren senior-adviseur placemaking.