Douwe Engelsman en Kevin Harleman treden als Partner toe tot Staan

29 november 2018 Consultancy.nl

Douwe Engelsman en Kevin Harleman zijn als partner toegetreden tot financieel specialist Staan. Met hun jarenlange ervaring als manager, opgedaan binnen verschillende recruitment- en interim-organisaties, hebben de nieuwe vennoten de taak gekregen om de positie van het bureau verder uit te bouwen.

Staan, opgericht in Amsterdam in 2007 als specialist op het gebied van financiële interimvraagstukken, timmert hard aan de weg. Enkele jaren geleden heeft het bureau zijn dienstverlening uitgebreid door naast detachering en zzp-bemiddeling ook vaste werving van hoger opgeleid financieel personeel aan te bieden. De pool van finance professionals in eigen dienst is inmiddels uitgegroeid tot ruim 35 hoogopgeleide financials en vorig jaar is locatie Den Bosch opgestart om ook opdrachtgevers in het zuiden van Nederland te kunnen helpen. Klanten van Staan zijn, naast grote namen als KLM, Philips en Akzo ook vele (groot-)mkb organisaties en start-ups. 

De twee nieuwe partners van het bureau – Douwe Engelsman en Kevin Harleman – zijn aangetrokken om de marktpositie op het gebied van finance recruitment te vergroten. Binnen Staan zal Engelsman zich met name richten op de bemiddeling van senior finance-functies en daarmee de dienstverlening met Executive Search verder uitbreiden. Harleman zal zich aanvankelijk gaan richten op het opstarten van een nieuwe business line in de richting van business intelligence, data en IT-projects.

Douwe Engelsman

Engelsman is na de hogere hotelschool in Leeuwarden zijn carrière begonnen in de hotellerie. Na een jaar in Amerika te hebben gewerkt heeft hij daarna zijn hotelcarrière voortgezet in Nederland. Dit bleek toch niet helemaal de omgeving te zijn waar hij zijn passie en energie in kwijt kon. Engelsman heeft toen in 2004 de overstap gemaakt richting finance recruitment. Hij werkte bijna vijf jaar voor Robert Walters en zo’n zes jaar bij Greenberg Nielsen, waar hij zowel vaste als interim functies bemiddelde.

Douwe Engelsman en Kevin Harleman treden toe als Partner bij Staan

Hij toont zich verheugd met zijn benoeming. Wat hem vooral aanspreekt aan Staan is dat “wij echt de vraag achter de vraag proberen te begrijpen om vervolgens met de juiste oplossing te komen. Mooi bij Staan is ook dat de oprichters zelf financials zijn. Met mijn ervaring aan de psychologische kant van recruitment – het inschatten van karakterstructuren van kandidaten en opdrachtgevers – hebben wij een hele prettige mix van kennis en ervaring in ons team.” 

Kevin Harleman

Harleman is de afgelopen twaalf jaren werkzaam geweest bij recruiter Michael Page, waar hij na zijn bachelor Hotelmanagement en een master Business Administration zijn pad binnen recruitment is gestart. Tot enkele maanden geleden was hij daar als Director verantwoordelijk voor een groot deel van het kantoor in Amsterdam, leidinggevend aan meerdere recruitment teams waaronder de finance teams. Andere disciplines die in afgelopen jaren onder zijn verantwoordelijkheid vielen waren bijvoorbeeld Compliance, Risk & Internal Audit en de teams Information Technology en Human Resources. 

De Staan-partner kijkt zeer positief terug op zijn periode binnen Michael Page, maar vond het tijd voor een volgende stap. Als ondernemer binnen Staan denkt hij zijn kennis en ervaring te kunnen gebruiken om – samen met de andere partners – Staan in de verdere groei te kunnen helpen. Volgens Harleman wordt recruitment vaak onderschat als vak en wordt het ook te vaak als platte sales ervaren, “niet in de laatste plaats omdat veel partijen in de markt het ook op een pure sales manier uitvoeren. Dat model werkt – blijkbaar – maar dat is een werkwijze die mij niet past. In mijn ogen is geloofwaardigheid en het oprecht willen leveren van kwaliteit en service het belangrijkst – zowel richting je klanten als richting je kandidaten en vooral je interne organisatie.”

Hij vervolgt, “Dichtbij jezelf blijven is wat mij betreft de basis om een goede recruiter of manager te kunnen zijn. En kwaliteit en service boven kwantiteit dus. Wat dat betreft staat de filosofie van Staan erg dicht bij die van mij. Recruitment zou in eerste instantie ‘dienstverlening’ moeten zijn, maar daarbinnen kun je het op een commercieel slimme manier benaderen. Door alert te zijn en kansen te zien, migratie van kandidaten in je vakgebied te volgen en vanuit de kandidaat te werken (die in de huidige markt ‘je kapitaal’ is). Dat begint met het begrijpen van zowel je klant als kandidaat en de vertaalslag te kunnen maken van hun wensen – aan de recruiter de taak om matches te zien, maar vooral zien te overtuigen dat men met elkaar in gesprek moet komen.”