De 25 meest inspirerende en beste bedrijven van Nederland

22 november 2018 Consultancy.nl

Ikea, Tesla, Apple, Rode Kruis en Bol.com zijn volgens nieuw onderzoek onder 2.100 Nederlanders de meest inspirerende bedrijven van ons land. Samen met 20 andere bedrijven pronken zij in de zogeheten ‘meest inspirerende organisaties van Nederland’-lijst. Door het grote publiek worden deze organisaties gezien als koplopers in het veld, die uitblinken in het opbouwen van een inspirerend merk en in hun vermogen het merk in alle uitingen te laten stralen.

De bedenkers van de lijst, onderzoekers bij Synergie, hebben jarenlang onderzoek verricht naar het belang van inspiratie voor de business. "Er is een stevige businesscase voor inspiratie, met overweldigend bewijs", zegt Jelmer van der Meulen, consumenten- en organisatiepsycholoog en partner bij het advieskantoor. “Organisaties die vanuit inspiratie werken hebben daar intern en extern voordeel van. En leveren ook een positieve bijdrage aan de maatschappij.” 

Om inspiratie te meten hebben de onderzoekers de vier pijlers van inspiratie – visie, organisatie, product en relatie – onder de loep genomen. Honderden bedrijven werden door de jaren heen bestudeerd, en over de hele linie vonden ze dat bedrijven die weten te inspireren van drie belangrijke voordelen kunnen profiteren.

Ten eerste is er binnen deze organisaties sprake van een hogere productiviteit. Geïnspireerde medewerkers zijn meer betrokken, en hierdoor zijn ze effectiever en productiever. Ten tweede, zorgt inspiratie voor meer aantrekkelijkheid op de arbeidsmarkt, waardoor het ook makkelijker wordt om talent te behouden – beiden belangrijke aspecten de alsmaar concurrerendere talentenmarkt. “Organisaties die inspireren en beschikken over een purpose, zijn plaatsen waar mensen willen werken. In een schaarse arbeidsmarkt trekken zij de talenten aan die het verschil maken”, aldus Van der Meulen.

Duidelijke business case voor inspiratie

Niet verrassend vertalen deze twee voordelen zich op de lange termijn in financiële voordelen. Hoewel het directe effect moeilijk meetbaar is, zo geven de onderzoekers toe in hun rapport, benadrukken ze wel dat diverse factoren die een rol spelen in het creëren van inspiratie, allemaal een duidelijke business case aantonen. Zo blijkt uit internationaal onderzoek dat organisaties met een ‘purpose’ betere resultaten behalen – tussen 1996 en 2011 wisten purposegedreven organisaties de S&P 500 met een factor van maar liefst 10x te ontstijgen.

Nog een voorbeeld: ze leveren volgens een ander onderzoek 120% meer rendement op de aandelenbeurs. En: purpose draagt bij aan de winstgevendheid, want 58% van de organisaties met een helder geformuleerde en begrepen purpose wist met meer dan 10% te groeien, ten opzichte van 42% van de organisaties die purpose geen prioriteit geeft.

De 25 meest inspirerende en beste bedrijven van Nederland 1-10

Voor de top 25 organisaties in de lijst met meest inspirerende organisaties van Nederland betekent de relatie tussen inspiratie en deze drie elementen goed nieuws. Het schetst het beeld dat ze beter in staat zijn zich te onderscheiden in een markt die steeds concurrerender wordt, zowel bekeken vanuit externe factoren (bijvoorbeeld technologie, disruptie, veranderend consumentengedrag) als vanuit interne factoren (bijvoorbeeld talentbehoud en winstgevendheid).

De 25 meest inspirerende bedrijven

Bovenaan de ranking staat dit jaar wederom IKEA. De Zweedse woon- en meubelgigant staat bekend om het combineren van design, kwaliteit, lage prijzen, maar ook een duurzaam karakter. IKEA streeft er naar een ‘beter leven voor iedereen’ te creëren. Sinds 2015 investeerde IKEA meer dan €1 miljard euro in de ontwikkeling van hernieuwbare energie en andere maatregelen tegen klimaatverandering. IKEA verkoopt zonnepanelen en in Amsterdam rijden vanaf 2020 alleen nog elektrische vrachtwagens.

Op de tweede plaats staat, net als vorig jaar, Tesla, de Amerikaanse producent van elektrische auto’s die in zijn ontwerpen bekend staat om zijn design, snelheid en elektronische snufjes. Het is de eerste organisatie die al vijf jaar onafgebroken tot de drie meest inspirerende organisaties behoort. De autofabrikant biedt een duidelijke win-win: de intentie om een toekomst zonder CO2-emissie te creëren, de vastberadenheid om dat hoe dan ook voor elkaar te krijgen, door auto’s op de markt te brengen die in hun klasse sneller, mooier en geavanceerder zijn dan hun concurrenten. 

Apple staat ook deze editie weer op de derde plek. Het elektronicabedrijf – dat in 1976 werd opgericht door de geestelijk vader van de iPhone, iPad en iPod, Steve Jobs – krijgt ieder jaar veel erkenning voor zijn sterke klantinteractie, via zijn stores, gebruikersfeedback en platforms. 

De 25 meest inspirerende en beste bedrijven van Nederland 11-25

Op plek vier, een positie hoger dan een jaar eerder, staat het Rode Kruis, de Nederlandse nationale afdeling van de gelijknamige internationale humanitaire organisatie. Online winkel reus Bol.com, vorig jaar op plek vier, is van plek geruild met het Rode Kruis. ’s Lands bekendste webwinkel is met zijn hoofdkantoor gevestigd in Utrecht en draait al jaren steevast mee in de top van de lijst.

Plek 6 is gereserveerd voor Fairtrade Original, een leverancier van fair trade-producten die nieuw binnenkomt in de lijst. Het Nederlandse merk richt zich op de ontwikkeling van handelsketens met producenten in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Op de 7de plek, twee plekken hoger dan vorig jaar, staat het Rijksmuseum, bekend om zijn collectie van Nederlandse kunst en geschiedenis, met onder andere werken van 17e-eeuwse Nederlandse meesters als Rembrandt, Vermeer en Hals. In 2017 jaar was het Rijksmuseum het best bezochte museum van ons land. 

Op 8 en net als Fairtrade nieuw in de lijst, staat de Vegetarische Slager, een Nederlandse voedingsmiddelenfabrikant die vleesvervangende producten maakt. Het bedrijf biedt klanten naar eigen zeggen een win-win. Mensen kunnen vlees laten staan maar kunnen wel blijven genieten van de smaak.

Plek negen is voor Tony Chocolonely, het bekende Nederlandse merk dat met zijn eenduidige visie strijdt voor het 100% slaafvrij maken van de chocolade-industrie. Ten opzichte van vorig jaar verliest het bedrijf een plekje en in eerdere edities stond Tony’s Chocolonely twee jaar lang bovenaan de lijst van ‘s Nederlands meest inspirerende organisaties. De top-10 wordt gecompleteerd door Rituals, dat met een stijging van drie plekken de top-10 is binnengekomen. Het Cosmeticaconcern opende onlangs in het Belgische Wijnegem zijn grootste winkel van de Benelux.

Overige bedrijven 

Andere bedrijven die in het oog springen in de top-25 zijn De Efteling (#12, attractiepark), Picnic (#16, bezorgdienst), LEGO (#17, vorig jaar nog in de top tien, speelgoed), KWF (#18, goed doel), Bugaboo (#19 kinderaccessoires), Netflix (#23, streamingdiensten) en NIKE (#25, sportmerk). Andere bedrijven in de ranking van meest inspirerende bedrijven zijn: Samsung, Dille & Kamille, Dopper, Velux, The Body Shop, Coolblue en de ANWB.

Bedrijven die dit jaar buiten de top-40 zijn geraakt zijn: KLM, Marktplaats, FrieslandCampina, Mercedes-Benz en BMW. Hun plekken zijn ingenomen door de nieuwkomers Fairtrade Original, The Body Shop, Dove en Triodos Bank (terug in de lijst), allemaal organisaties die in hun verhaal de winst voor de ander gelijkstellen of lijken te stellen aan hun eigen winst.