Hoe groter het MKB bedrijf, hoe hoger de overname multiple

17 september 2018 Consultancy.nl

Hoe groter een bedrijf, des te meer een ondernemer kan vragen voor zijn of haar onderneming. Het verschil in prijs kan zelfs oplopen tot 10%. Dat geldt ook voor kleine en middelgrote bedrijven, zo blijkt uit een survey van Brookz. 

Anno 2018 kan gesteld worden dat de M&A-markt nog altijd floreert, en veel ondernemers overwegen hun bedrijf te verkopen. Volgens de onderzoekers van overnameplatform Brookz, dat circa 1.200 M&A-adviseurs ondervroeg, is de vraag naar overnames onverminderd hoog. In alle sectoren is de vraag groter dan het aanbod, waarbij een verkoper gemiddeld genomen kan rekenen op zes serieus geïnteresseerde koopkandidaten voor het bedrijf dat hij (zij) in de etalage heeft gezet.

Een van de belangrijkste vragen voor diegenen die hun bedrijf willen verkopen, is wat de onderneming waard is. De waardering, zoals dit in vakjargon genoemd wordt, is gebaseerd op verschillende factoren, zoals de huidige financiële positie, verwachte toekomstige cash flows en de langetermijnvooruitzichten van de onderneming. Hoewel het reeds geruime tijd bekend is dat de bedrijfsgrootte een rol speelt in bedrijfswaarderingen, bevestigt de analyse van Brookz dat dit ook geldt voor kleine en middelgrote bedrijven (mkb). 

De relatie is duidelijk: Het verschil in de EBITDA multiple tussen bedrijven met een genormaliseerde EBITDA van €250.000 en €5.000.000 bedraagt 0,5. Dat komt neer op een verschil van 11%. “Binnen het MBK veroorzaakt ondernemingsomvang dus waarderingsverschillen oplopend tot ruim 10%”, legt Floyd Plettenberg, partner bij Brookz, uit.

Gemiddelde EBITDA multiple in relatie tot bedrijfsomvang

De reden hiervoor is volgens de ondervraagde M&A-experts helder. Hoe kleiner een onderneming, hoe meer kans er bestaat dat de verwachte vrije kasstromen niet zullen worden gerealiseerd. Ongeveer dezelfde bevinding kwam al eerder naar voren uit wetenschappelijk onderzoek. Plettenberg: “Als kleine onderneming is de kans dat je operationele en financiële zaken kunt beïnvloeden namelijk evenredig minder dan als je groot bent. Denk bijvoorbeeld aan de afhankelijkheid van bepaalde klanten of leveranciers, of de afhankelijkheid van bepaalde technische knowhow die bij vertrek van personeel snel kan afnemen.” 

Dit kan, zo blijkt, een forse impact hebben op de rendementen en dus ook op de waarde van een onderneming. “De hogere risicopremie die van toepassing is op kleinere bedrijven (het zogenaamde Small Firm premium) veroorzaakt een waardedrukkend effect. Als gevolg daarvan zijn de betaalde EBITDA multiples voor grotere bedrijven gemiddeld hoger dan de betaalde multiples voor kleinere bedrijven”, aldus de onderzoekers. 

Een andere factor die een rol speelt in het bepalen van de waarde en de uiteindelijke deal multiple, is de sector waarbinnen de onderneming actief is. Voor ‘IT & Online’ bedrijven staan de meeste kopers in de rij. Gemiddeld zijn er voor een IT & Online bedrijf dat in de verkoop staat minimaal tien serieus geïnteresseerde koopkandidaten te vinden. Andere sectoren waar veel belangstelling voor is zijn ‘Industrie & Productie’ (gemiddeld 8,1 koopkandidaten), ‘Gezondheidszorg & Farmacie’ (gemiddeld 7,4 koopkandidaten) en ‘Zakelijke dienstverlening’ (gemiddeld 6,7 koopkandidaten). Sectoren waar gemiddeld de minste belangstelling voor is zijn bedrijven in de sector ‘Detailhandel’, ‘Horeca, Toerisme & Recreatie’ en ‘Transport & Logistiek’.


×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group Zanders Zestgroup