PwC opent Experience Centers in Amsterdam, Brussel en Luxemburg
PwC heeft in de afgelopen maanden drie nieuwe Experience Centers geopend in de Benelux. De nieuwe ruimtes zijn in het leven geroepen om klanten beter te kunnen ondersteunen bij al hun innovatievraagstukken op het snijvlak van strategie, experience en technologie.
Het zakelijk landschap verandert de laatste jaren alsmaar sneller, met als gevolg dat innovatie een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Onderzoek van The Boston Consulting Group (BCG) toonde reeds aan dat onder bestuurders innovatie of de belangrijkste strategische prioriteit vormt, of tenminste behoort tot de top-3 prioriteiten.
Ook in de jaarlijkse wereldwijde CEO Study van PwC, dit jaar gehouden onder meer dan 1.400 bestuurders, komt duidelijk naar voren dat innovatie het belangrijkste focusgebied vormt voor CEO’s (genoemd door 23% van de respondenten), gevolgd door menselijk kapitaal (15%), digitale en technologische capaciteit (beide 15%), concurrentievoordeel en ten slotte klantervaring (beide 10%).
Door een mix van trends en factoren verandert ook de manier waarop organisaties innovatie aanvliegen – zo blijkt dat vandaag de dag nieuwe aanpakken en vaardigheden nodig zijn om transformaties succesvol te kunnen realiseren.
“Om de complexiteit van grote transformatieprojecten aan te kunnen, is meer nodig dan puur strategisch of technologisch advies. Onze ervaring leert dat de grootste uitdagingen draaien om drie kernpunten: Business, Experience en Technology (PwC noemt deze benadering het BXT model). Nieuwe bedrijfsmodellen ontstaan altijd vanuit een combinatie van zakelijk inzicht, een unieke klantervaring en de integratie van toekomstgerichte technologieën”, stelt Olaf Acker van Strategy&, de strategieadviespraktijk van Big Four-kantoor PwC.
PwC, dat al tientallen jaren geldt als een van de voorlopers op het gebied van business en strategie, heeft technologie de afgelopen jaren een sprong zien maken op de strategische agenda van bestuurders. “Voorheen gold nog dat veel problemen zonder behulp van technologie konden worden opgelost – dit was het exclusieve terrein van de CIO. Vandaag de dag kan geen enkele bedrijfsstrategie meer zonder een visie op technologische verandering”, aldus Acker.
‘Experience’ is een nieuw ingrediënt in bovenstaande mix en ligt in lijn met ontwikkelingen in de markt en het bedrijfsleven. Acker: “Experience ligt overal en staat voor de mens, zijn belevenissen en zijn ervaringen. Men is op zoek naar design, want dat werkt. En men zoekt naar creativiteit, iets wat de visie van een onderneming belichaamt.” Om experience te integreren in de aanpak binnen de Benelux en klanten te helpen bij het omarmen van – zoals PwC het omschrijft – “een van de drie pijlers van transformatie”, heeft de zakelijke dienstverlener drie Experience Centers geopend in de regio: in Amsterdam, Brussel en Luxemburg.
Prototyping, mock-ups en simulatie
Het toewerken naar innovatie staat centraal in de Experience Centers: “In ons Experience Center ervaren stakeholders hoe een organisatieverandering uitpakt voor klanten, afnemers of medewerkers. Door prototyping, mock-ups en simulatie komen ze snel tot inzichten over de volgende stap in hun transformatieproces.”
Multidisciplinair werken vormt het uitgangspunt. “Stel je eens voor hoe een dataspecialist, een cyberspecialist, een consultant, een programmeur, de eindgebruiker en een facilitator samen gaan zitten om binnen één week een cybersecurity-app te ontwikkelen, vanaf het eerste idee en de prototypen tot aan de implementatie. Zó snel en efficiënt moet dat tegenwoordig gaan. Deze teams hebben fysieke ruimte nodig, waarin zij kunnen innoveren. Die bieden wij ze in onze Experience Centers”, legt Acker uit.
Patrice Witz, een technologie-expert bij PwC, voegt toe: “Het Experience Center breekt silo's af, bevordert samenwerking en creëert een omgeving waarin mensen creatief kunnen denken, co-creëren en prototypen en oplossingen testen.”
Naast eerdere wereldwijde lanceringen in onder meer de VS (Chicago, Miami), Europa (Frankfurt, Parijs, Zurich, Rome, Belfast), Azië (Bangalore, Hong Kong, Shanghai, Tokio) en Australië (Melbourne) beschikken nu ook de PwC-landenorganisaties van Nederland, België en Luxemburg over een eigen Experience Center.
De nieuwe manier van werken betekent voor PwC ook dat het kantoor nieuw talent zal moeten aantrekken en nauwer zal moeten samenwerken. “Bij nieuw talent denken we al gauw aan collega’s met een exact profiel (wiskunde, informatie, natuurwetenschap en techniek). Zij blijven zonder meer enorm belangrijk voor ons, maar collega’s met dit profiel bieden geen antwoord op de vraag hoe mensen met creativiteit en techniek omgaan. PwC is daarom begonnen met de ontwikkeling van een groep creatievelingen en consultants die in staat is om optimaal design – als concurrentievoordeel – voor onze klanten te realiseren”, zegt Acker.