Privacy van grote invloed op datastrategie van organisaties

02 april 2018 Consultancy.nl

Big data is de hypecycle inmiddels voorbij. We gaan nu de voordelen oogsten, maar er zit een lelijke adder onder het gras. Rob Honing, commercieel directeur van de Amsterdamse dataspecialist Hot ITem, schetst dat de aanstaande invoering van nieuwe Europese privacywetgeving veel bedrijven een stuk zwaarder zal vallen dan gedacht, en een hoop bigdatavoordelen neutraliseert.

“De opkomst van big data heeft de data-awareness enorm vergroot. Er is door nieuwe technieken veel waarde uit data te destilleren en te consolideren. Tegelijk neemt, door de mondiale digitalisering, de hoeveelheid data enorm toe. Nu komt het erop aan die (big) data te verzilveren en dat betekent een heleboel werk voor bedrijven, en ook voor Hot ITem. Wij hebben integrale kennis van en ervaring met BI/datawarehousing, analytics, big data, governance en privacy gecombineerd; een bewezen aanpak. Daarbij gaan we bij onze projecten altijd uit van de business: wat is de visie, wat zijn de drivers. Het maakt ons daarbij niet uit of de implementatie on premise of in de cloud moet worden uitgevoerd; we hebben daarin inmiddels veel expertise opgebouwd. Het scheelt namelijk nogal of je simpel on site een Oracle- of Microsoft-based datawarehouse opbouwt of dat je dat in bijvoorbeeld de Azure-cloud doet. Daar kun je vele verschillende softwaremodules gebruiken waarmee je je architectuur inricht en je data kunt ontsluiten. Inmiddels is 40% van de oplossingen die we bouwen cloud-based.”

Grote privacy-uitdaging

De kennis en aanpak van adviesbureau Hot ITem worden door de markt zeer gewaardeerd. Het bedrijf is marktleider op het gebied van fact-based management en groeit sterk. Honing: “Onze aanpak is heel succesvol. Dat zie je aan de toename van het aantal klanten, vooral grote bedrijven, en ook aan de aanwas van het aantal medewerkers. Dit jaar gaan we van 160 naar ongeveer 190 collega’s.” Tot zover het goede nieuws van Honing over de eigen branche. Voor de brede markt ziet hij echter een grote uitdaging. Dat heeft te maken met de Europese privacyverordening (GDPR) die mei 2018 in werking treedt. Die legt organisaties, onder dreiging van opvallend zware straffen, stringente eisen op aangaande het omgaan met en bewaren van persoonsgegevens. De impact hiervan is volgens Honing nog nauwelijks doorgedrongen.

Privacy van grote invloed op datastrategie van organisaties

GDPR-paniek

Honing: “Met data kun je niet zomaar alles doen. Wij constateren dat veel organisaties, ook grote, te laat zijn begonnen met het GDPR-proof maken van hun organisatie. Hiervoor zijn significante ingrepen nodig in het gehele datalandschap. Heel veel data worden centraal verzameld, om die vervolgens verderop in de organisatie te verspreiden, te verrijken en weer door te verspreiden. Inclusief allerlei persoonsgegevens. Dat reguleren kost maanden tijd. Eén datastroom is nog wel te doen, maar met een paar duizend is het onbegonnen werk om voor mei 2018 klaar te zijn. De paniek slaat nu toe dat er straks noodgedwongen allerlei functionaliteiten zullen worden afgesloten, wat broodnodige inzichten aangaande klantgedrag belemmert.”

Deze ontwikkeling beperkt de groei, geeft concurrentie die GDPR-compliant is meer kans en kost een hoop geld. Honing: “Wat ik vaak hoor, zijn opmerkingen als: ‘Het maakt niet uit. Als we in mei 2018 maar een goed plan hebben, dan komen we er wel mee weg bij de Autoriteit Persoonsgegevens’. Bagatelliseren biedt echter geen soelaas. De Autoriteit zal vragen wat er in de tussentijd allemaal is gedaan. Als er alleen maar een plan is opgesteld, is dat te weinig. Een bijkomend probleem is dat je GDPR-kosten niet aan de klant kunt doorberekenen, want dan prijs je jezelf uit de markt. Snel concrete maatregelen implementeren die effect hebben, is belangrijk en daar heeft Hot ITem veel ervaring mee.”

Bedrijfscultuur

Om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen, zijn er natuurlijk mensen nodig. Lastig op de uiterst krappe randstedelijke arbeidsmarkt. Honing blijft echter positief: “We hebben zestig medewerkers die meer dan tien jaar bij ons werken, en een nog grotere laag van mensen met meer dan vijf dienstjaren. Het is in het begin soms even wennen, want we zijn nogal eigenwijs, maar eenmaal in dienst wil je nooit meer weg. We hebben nauwelijks verloop. Dat heeft puur met de cultuur te maken. Natuurlijk bieden we een goed salaris, bonus, pensioen, leaseauto, opleidings- en coachingstrajecten, bar, boot en dakterras. Maar dat is in deze markt niet onderscheidend. Wat werken bij Hot ITem anders maakt, is dat je alle mogelijkheden krijgt om het beste uit jezelf te halen; we zijn een enthousiaste supporter van de ambities van onze mensen. Hoe beter de medewerker zich ontwikkelt, des te beter is het voor de persoon zelf, voor Hot ITem en niet in de laatste plaats voor de klant. Zo kunnen we projecten doen die echt iets bijdragen aan het klantsucces.”


Profiel

Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup