Markonderzoeksbureau Essensor neemt OP&P Product Research over

13 februari 2018 Consultancy.nl

Markonderzoeksbureau Essensor heeft branchegenoot OP&P Product Research overgenomen. Daarmee grijpt de nieuwe combinatie naar eigen zeggen het marktleiderschap op het gebied van sensorisch marktonderzoek.

In de consumentenmarkt houdt marktonderzoek zich van oudsher vooral bezig met het verkrijgen van inzicht in de verwachtingen en beoordelingen ten aanzien van verschillende aspecten rondom een product, bijvoorbeeld over de vraag, prijs, verpakking en gebruiksvriendelijkheid. Een nichedomein binnen het spectrum van marktonderzoek is sensorisch marktonderzoek, een gebied dat de laatste jaren sterk in opkomst is. Bij voedingsmiddelen spelen naast de gebruikelijke aspecten namelijk ook de overige zintuiglijke waarnemingen (smaak, zicht, geur, gehoor, tactiele prikkels, gevoelswaarnemingen) een essentiële rol voor het succes van een product(introductie) in de markt. 

Essensor | OP&P Product Research

Twee experts binnen bovenstaand nichedomein hebben onlangs de handen ineengeslagen; het in Ede actieve Essensor heeft het Utrechtse OP&P Product Research overgenomen. OP&P Product Research heeft meer dan dertig jaar ervaring in het ondersteunen van retailers en de voedingsmiddelenindustrie met het optimaliseren van hun producten en het verbeteren van de salesprestaties van deze producten in het winkelkanaal.

Ook Essensor, opgericht in 1993, kan bogen op ruime ervaring in onder meer sensorisch marktonderzoek, productonderzoek en product testing. De komende maanden zal hard worden gewerkt aan de integratie van de twee bedrijven, die onder hun eigen merken en vanuit beide locaties (Ede en Utrecht) zullen blijven opereren. In de gespecialiseerde onderzoekscentra worden dagelijks de producten getest door groepen unieke consumenten uit een database van ruim 10.000 ingeschreven respondenten.
Jan Willem Steunenberg, Wim Vaessen en Aimée Oliemans

Door de overname van OP&P beschikt de nieuwe combinatie over ruim vijftig jaar aan ervaring op het gebied van sensorisch marktonderzoek, waarmee het naar eigen zeggen marktleider wordt binnen dit segment. Wim Vaessen, oprichter en eigenaar van Essensor en Jan Willem Steunenberg, die begin dit jaar medeaandeelhouder werd binnen het marktonderzoeksbureau, vormen het huidige management. Steunenberg heeft uitgebreide commerciële werkervaring als directeur en manager binnen zowel Food Services (PepsiCo) als de zakelijke- en financiële dienstverlening. Sinds 2000 is hij actief als entrepreneur en investeerder*. Binnen de nieuwe combinatie zal Steunenberg verantwoordelijk worden voor de commercie, terwijl de focus van Vaessen zal liggen op research.

Intensievere samenwerking

Alvorens de deal tot stand kwam, werkten Essensor en OP&P Product Research al geruime tijd samen aan projecten. Vaessen blikt terug: “Samen met OP&P heeft Essensor zich altijd sterk gemaakt om het sensorisch marktonderzoek op de kaart te zetten in Nederland.” Nadat de oprichter van OP&P (Pieter Punter, red.) kwam te overlijden, ging Vaessen met Aiméé Oliemans, OP&P medeoprichter en levenspartner van Punter, in gesprek, waarna tot de overname besloten werd.

Oliemans blikt tevreden terug op de deal, en geeft aan dat de twee bureaus elkaar goed aanvullen: “Beide bedrijven hebben een vergelijkbaar DNA en passen goed bij elkaar. Ik was daarom ook blij met de interesse van Essensor in OP&P Product Research en heb er het volste vertrouwen in dat het gedachtengoed van Pieter in goede handen is bij Wim en zijn team”. Hoewel Oliemans OP&P Research formeel verlaat, zal ze de komende anderhalf jaar wel als adviseur betrokken blijven.

* Steunenberg richtte For All Finance op – hij verkocht het bedrijf in 2009 aan Brunel Nederland, waarna hij nog een aantal jaren aanbleef als directeur.

Nieuws

Meer nieuws over