Aeternus begeleidt digital agency Osudio bij verkoop aan SQLI
De Nederlandse e-business specialist Osudio is in handen gekomen van zijn Franse branchegenoot SQLI, dat met de aankoop zijn groeistrategie versnelt. Door de overname ontstaat volgens de twee bedrijven de grootste SAP Hybris-specialist van Europa. Bij de totstandkoming van de deal werd Osudio begeleid door M&A-specialist Aeternus.
Met de overeenkomst wil SQLI de uitvoering van zijn strategische plan – genaamd ‘Move Up 2020’ – sneller laten verlopen. Het bedrijf stelt dat de “Osudio footprint perfect aansluit bij die van SQLI”. Daarnaast wordt gewezen op de delivery-capaciteit die de nieuwe groep heeft dankzij ‘near shore’-faciliteiten in Rabat/Oujda (Marokko), Kaapstad (Zuid-Afrika) en Valencia (Spanje). Ook moet de aankoop de winstgevendheid van de ontstane groep ten goede komen.
Osudio ontstond in 2013 toen het Eindhovense Softlution en het Amsterdamse Strawberries samengingen. Het bureau wordt gezien als een vooraanstaande speler op het gebied van e-commerce en digitale strategie. Zo werd Osudio in 2010, 2015 en 2017 in de Emerce 100 uitgeroepen tot ‘Beste Full Service Digital Agency van Nederland’. Het bureau heeft diverse grote merken en multinationals ondersteund bij de implementatie van digitale transformaties, waaronder Carlsberg, Miele, Philips, Hansgrohe, Hoffmann Group, GrandVision en Intergamma.
Ook is het een bekende specialist op het gebied van Product Informatie Management (PIM). Dit is de strategische competentie op het gebied van gecentraliseerd assortimentsbeheer en een van de fundamenten onder het succes van omnichannel-retail. Osudio heeft ongeveer 175 gespecialiseerde professionals in dienst en ontplooit activiteiten in de Benelux, Denemarken en Duitsland. Vorig jaar boekte het bedrijf een omzet van ruim €18 miljoen en een EBITDA van meer dan 15%.
Het veel grotere SQLI, dat sinds 2000 staat genoteerd aan Euronext Paris, is met meer dan 2.300 personeelsleden actief in Frankrijk, Zwitserland, Luxemburg, België, Zuid-Afrika, Zweden, Nederland, Duitsland, Denemarken en Marokko. Hiermee behaalde het afgelopen jaar een omzet van zo’n €191 miljoen. Het bedrijf werd opgericht in 1990 en begeleidt bedrijven en merken bij het definiëren, implementeren en beheren van digitale diensten, onder meer op het gebied van klantervaring, productiviteit en interne efficiëntie.
Didier Fauque, CEO van SQLI, geeft zijn visie op de overname: “Met de integratie van Osudio binnen de SQLI Group hebben we een uitermate belangrijke milestone in ons ‘Move Up 2020’ plan bereikt. Na de acquisitie van Invent Commerce in de UK en Zuid-Afrika en recentelijk die van Star Republic in Zweden, beschikken we inmiddels over een echte Europese dimensie en positioneren we ons als absolute nummer één in Europa en wereldwijde top drie speler in het SAP Hybris-domein.” Door het samenvoegen van Osudio met de SQLI Group, ontstaat een Europees netwerk dat met dertig vestigingen actief is binnen negen Europese landen.
SQLI | Osudio
Samen zijn SQLI en Osudio verantwoordelijk voor meer dan honderd afgeronde projecten. Fauque legt uit waarom de twee bedrijven goed op elkaar aansluiten: “De buitengewone aanvullende skillsets binnen de twee organisaties geven ons de mogelijkheid om een zeer sterke positie te verwerven in de wereld van omni-channel en digital customer experience. Het digitale DNA dat we al sinds de jaren 90 delen, zijn krachtige assets die onze ontwikkeling verder zullen versnellen. Ook kunnen we ons hierdoor blijven positioneren als een leidende organisatie in het implementeren van innovatieve digitale platformen.”
Ook Peter van Reijmersdal, CEO van Osudio, ziet veel mogelijkheden in de samenwerking: “Na twintig jaar van continue groei zijn we verheugd dat we ons bij SQLI kunnen aansluiten. Met onze dertig kantoren in elf landen, inclusief de near shore faciliteiten in Marokko en Zuid-Afrika, creëert deze alliantie een Europees zwaargewicht op het gebied van ‘connected experiences’. Onze klanten zullen profiteren van onze gecombineerde expertise en onze executiekracht op het gebied van strategische domeinen zoals omni-channel commerce, mobile, Product Information Management en big data.”
Aeternus
Tijdens de totstandkoming van de overeenkomst werd Osudio geadviseerd door een team van corporate finance kantoor Aeternus. In de deal is vastgelegd dat SQLI 70% van de aandelen van Osudio overneemt, terwijl de overige 30% in handen blijft van de huidige aandeelhouders. De boekhoudkundige integratie van Osudio met SQLI vindt met terugwerkende kracht plaats per 1 september 2017. Rond de overeenkomst zijn geen verdere financiële details naar buiten gebracht.