Beste moment voor het versturen van een e-mailcampagne

05 september 2017 Consultancy.nl

Marketeers die e-mails willen versturen doen er verstandig aan dit op maandag en buiten kantooruren te doen. Daarnaast neemt het belang van dynamische content steeds verder toe, omdat hiermee de open- en klikratio’s van mailings kunnen worden verbeterd. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek dat PwC uitvoerde in opdracht van DDMA.

In een poging inzicht te verkrijgen in de effectiviteit van e-mailcampagnes heeft DDMA (de brancheorganisatie voor marketing en data) PwC gevraagd onderzoek hiernaar uit te voeren. Het internationale accountants- en advieskantoor nam hiervoor data van 4,8 miljard e-mails, verdeeld over 185.000 campagnes, onder de loep*.

De analyse leverde diverse inzichten en verbeterpunten op. Zo blijkt dat 72% van de mailings tijdens kantooruren wordt verstuurd terwijl de gemiddelde effectiviteitsratio’s juist hoger zijn buiten kantoortijden. Ook komt naar voren dat mails op maandag het vaakst worden geopend en dat zaterdag de dag is waarop lezers het meest doorklikken.

Campagnes verstuurd per uur - dag - maand

Timing

Maart, november en december zijn volgens het onderzoek de drukste maanden terwijl januari, februari en de zomermaanden juist een dip kennen in het aantal verstuurde e-mails. De meest populaire dagen om e-mails te versturen zijn vrijdag en donderdag, terwijl – weinig verrassend – zaterdag en zondag de laagste aantallen e-mails worden verzonden. Onder de bedrijven die aan dit onderzoek deelnamen wordt de voorkeur gegeven aan de ochtenduren, terwijl de minst drukke uren voor het verzenden van e-mails tussen 20:00 en 07:00 ligt.

Effectiviteitsanalyses laten echter zien dat de tijdstippen waarop de e-mails worden verstuurd lang niet altijd overeenkomen met de tijdstippen waarop dit het meeste resultaat oplevert. In het onderzoek wordt onderscheid gemaakt tussen drie verschillende indicatoren om de effectiviteit van mailings in kaart te brengen: de confirmed open-ratio (COR), de click through-ratio (CTR) en de click to open-ratio (CTO). Het in de ochtend versturen van e-mails blijkt een negatieve impact te hebben op zowel de COR als de CTR, terwijl voor de avond het tegenovergestelde geldt. Desondanks gaan de meeste mails ’s ochtends de deur uit.

Impact uur - dag vs. Gemiddelde ratios

Campagneomvang

De effectiviteitsratio’s blijken ook omlaag te gaan wanneer een campagne in omvang toeneemt. Zo heeft het versturen van een mailing aan meer dan 100.000 mensen een negatieve impact op de ratio’s, die kan oplopen tot 5,9% van het gemiddelde. Ondertussen scoren de kleinste campagnes (500-1.000 ontvangers) juist een COR die 9,7% boven het gemiddelde ligt. Volgens de onderzoekers van PwC komt dit doordat deze kleinere campagnes veel beter zijn toegesneden op hun publiek, zodat ze een stuk relevanter zijn voor de lezer.

Het onderzoek laat verder zien dat de smartphone steeds belangrijker wordt als medium voor het lezen van e-mails. Dit jaar werd 40% van alle mails geopend op een mobiel apparaat, tegenover 36% in 2016. Ook het percentage clicks op een mobiel apparaat nam toe, van 33% in 2016 tot 36% in het huidige jaar. De stijging is volgens de onderzoekers zichtbaar in alle markten en sectoren en geldt zowel voor B2B- als B2C-bedrijven. Ook blijkt dat het percentage mobiel geopende e-mailcampagnes hoger is buiten kantooruren.

Tijdstip waarop werkdagcampagne/weekendcampagne wordt verstuurd

Technieken

PwC merkt op dat het gebruik van technieken (dynamische content, gepersonaliseerde e-mail en responsive design), dat sinds vorig jaar is toegenomen, positieve gevolgen heeft voor de meeste ratio’s. Veruit de meest gebruikte techniek is responsive design (78%). Dit terwijl het gebruik van dynamische content de grootste impact heeft op ratio’s. Hier maakt echter slechts 37% gebruik van, waardoor de onderzoekers opmerken dat er op dit gebied nog duidelijke kansen liggen voor organisaties. Zowel voor desktop als mobiel verhoogt de toepassing van dynamische content de ratio’s van 0,7% tot 3,0%. De Goede Doelen- en Telecom-sectoren zijn de sectoren die momenteel het meest gebruikmaken van technieken.

* De data werd geanonimiseerd verkregen door zeven Email Service Providers, die samen ruim 2.900 organisaties vertegenwoordigen.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over