Niet-sexy gedeelte van marketing cruciaal voor toekomstbestendigheid

25 augustus 2017 Consultancy.nl

Marketing draait niet alleen om het bedenken van creatieve concepten voor campagnes. Om in de toekomst mee te kunnen blijven spelen, moeten merken ook aandacht hebben voor de niet-sexy kant van marketingcommunicatie – de logistieke kant. Dat stelt Laurens Hoekstra, oprichter van marketingadviseur VIM Group, in zijn nieuwe boek ‘Future-Proof Your Brand’, dat hij samen met VIM Group CEO Marc Cloosterman heeft geschreven.

Hoe zorg je ervoor dat jouw merk klaar is voor de toekomst? Volgens Hoekstra is het antwoord: logistiek. In ‘Future-Proof Your Brand’ wordt het belang van deze organisatorische kant benadrukt binnen marketingcommunicatie en biedt Hoekstra marketingprofessionals een gids voor het organiseren van merken en werkstructuren. 

Het future-proof organiseren van een merk begint logischerwijs bij het begin. Het merk zelf is en moet de basis zijn voor alle activiteiten. Hiervoor is het van belang dat de identiteit en het hogere doel van het merk in kaart zijn gebracht. “Veel organisaties hebben de laatste jaren stil gezeten op het merk. Er was sprake van corporate anorexia”, aldus Hoekstra. “De eerste stap is het teruggaan naar de tekentafel, voordat een stap vooruit wordt gedaan.” Op het moment dat de identiteit vastligt, kunnen alle merkdragers hieromheen worden georganiseerd. Dit zorgt ervoor dat het merk wordt ingebed binnen de organisatie.

Hoekstra geeft aan dat er een directe verbintenis bestaat tussen de organisatie van merken en de manifestatie naar stakeholders. “Organiseer je een merk op de juiste manier, dan resulteert dit in optimaal bedrijfskunde.” 

Future-Proof Your Brand, Laurens Hoekstra

Trial and Error, Agile werken zijn de kernwoorden

De basis van het merk is met voorgaande stap gelegd. Door het doorvoeren van de kern van het merk in alle merkdragers, wordt het merkt op een consistente manier naar alle stakeholders gecommuniceerd. Behalve het organiseren van het merk, is er ook een rol weggelegd voor het anders organiseren van de werkstructuren. De wereld verandert volgens Hoekstra in een rap tempo. “Denk aan Big Data, de Robotisering en het opkomende 5G netwerk.” Toekomstbestendige organisaties gaan mee in deze veranderingen. “Begrippen als flexibiliteit, Trial and Error en Agile werken staan centraal. Het wendbaar zijn van een organisatie zorgt voor snelheid, aanpassingsmogelijkheden en de kans om continu door te ontwikkelen richting de toekomst.”

Professionals van de toekomst

Voorgaande stappen vragen om gekwalificeerde medewerkers. Medewerkers van de toekomst zullen zowel moeten beschikken over logistieke kwaliteiten om zo de merk-kant te optimaliseren, als kennis en kunde moeten hebben van de nieuwste technieken en werkwijzen. Hoekstra geeft aan dat Nederland nog onvoldoende future-proof medewerkers opleidt. “We hebben meer professionals nodig die het niet-sexy gedeelte van marcom vertegenwoordigen en op een nieuwe manier te werk gaan”, geeft de marketingadviseur aan. Verandering in de curricula zal volgens hem leiden tot toekomstbestendige merken en organisaties en zal ook de positie van Nederland als voorloper op het gebied van marketing waarborgen. Hij sluit af: “toekomstbestendige merken zijn van groot belang om Nederland op internationaal niveau sterk houden.”

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly Berk BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over