Willis Towers Watson begeleidt overname Peter van Halder door Hak
Onlangs heeft groentefabrikant HAK 100% van de aandelen van branchegenoot Peter van Halder overgenomen. Met de acquisitie doet HAK zijn intrede in de groter wordende markt voor koelverse groente, terwijl Peter van Halder toegang krijgt tot de middelen en kennis die het bedrijf nodig heeft om verder te groeien. Tijdens de overname werd HAK geadviseerd door Willis Towers Watson en advocatenkantoor CORP.
Onlangs is bekendgemaakt dat groenteproducent HAK, vooral bekend van de glazen potjes met geconserveerde groenten, 100% van de aandelen van Peter van Halder Grootverbruik in AGF heeft overgenomen. Peter van Halder is een bedrijf uit ’s-Hertogenbosch dat grootverpakkingen verse groenten (500gr – 5 kg) levert aan professionele keukens van onder andere zorginstellingen en restaurantketens. De ondernemingsraad van de holding van HAK (Neerlands Glorie Groenten en Fruit) heeft zijn akkoord voor de aankoop inmiddels gegeven.
Inspelen op trends
De overname biedt HAK de mogelijkheid op twee trends in te spelen. Ten eerste betreedt het bedrijf door de aankoop definitief de groeiende markt voor koelverse producten. Deze markt, die volgens HAK CEO Timo Hoogeboom nu al drie keer zo groot* is als die voor lang houdbare groenteproducten, werd recentelijk met de introductie van ‘stazakken’ met verse peulgroenten al voorzichtig afgetast door HAK. Met deze overname roert het bedrijf zich echter veel nadrukkelijker in het koelvers-marktsegment en krijgt het bovendien de volledige regie ten aanzien van de gehele productieketen.
De tweede trend waar HAK op inspeelt, is de toenemende populariteit van buiten de deur eten. De overname van Peter van Halder maakt het voor HAK makkelijker tot de foodservice- en out-of-home-markt toe te treden – waar het straks, via de door Peter van Halder aangelegde kanalen, bestaande en nieuwe producten uit zijn assortiment aan kan bieden.
“We zijn nu met onze HAK-producten prominent aanwezig bij in totaal 55 miljoen consumenten in de Benelux en West-Duitsland, met name op het bord van de avondmaaltijd. Omdat onze eetpatronen in ijltempo veranderen en retailers en afhaalrestaurants koelvers speerpunt maken van hun formules, willen we in dat segment met onze producten ook een alternatief zijn”, aldus Hoogeboom.
Bovendien beschikt HAK na de overname direct over de productiefaciliteiten en het ontwikkelplatform waarmee goed kan worden ingespeeld op de twee bovengenoemde trends. Het bedrijf kan dan nieuwe koelverse producten verkopen onder de eigen merknaam en de nieuwe productiemogelijkheden inzetten ten behoeve van snelle innovaties binnen het assortiment. Dit zal goed van pas komen aangezien de productie en levering van dagverse groente een stuk complexer is dan bij het huidige assortiment van HAK.
Hoogeboom legt uit hoe de overname van Peter van Halder bijdraagt aan het behalen van de doelstellingen van HAK: “Pot, stazak en koelvers vormen straks één portfolio waarin de onderlinge product- en verpakkingscombinaties elkaar perfect aanvullen. Met de uitbreiding naar koelvers kunnen we een nog grotere sleutelrol spelen in de trend naar meer plantaardig eten en invulling geven aan onze missie: consumenten helpen om nog lekkerder en gemakkelijker groenten en peulvruchten te eten.”
Groei en samenwerking
Ook voor Peter van Halder biedt de overname nieuwe mogelijkheden. Zo kan het bedrijf profiteren van de expertise die HAK in huis heeft op onder meer het gebied van gewassen, teelt en rassen. Ook wat betreft innovatie, kwaliteitsbeheersing, consumentengedrag en markttrends heeft HAK de kleinere branchegenoot veel kennis te bieden. “Wij groeien hard en dan moet de sourcing en kwaliteitsbewaking naar een steeds hoger niveau. HAK biedt dat platform”, aldus Arnoud van Os, directeur en eigenaar van Peter van Halder.
Van Os laat verder weten erg verheugd te zijn met de samenwerking tussen de twee bedrijven: “We delen dezelfde visie op gezond en lekker eten en werken op basis van dezelfde waarden en kwaliteitsnormen. We constateren een snel toenemende vraag naar gezonde groenten en bonen. Met deze krachtenbundeling kunnen we nog meer groente- en peulvruchtconcepten beschikbaar maken voor een grote groep consumenten op diverse tijdstippen gedurende de dag.”
Tijdens dezelfde bijeenkomst waar de overname wereldkundig werd gemaakt, presenteerde HAK ook de jaarcijfers over het afgelopen jaar. Er werd een omzet behaald van €76,8 miljoen, waarbij een brutowinst van €11,1 miljoen werd geboekt, een groei van 9,9%. In het segment van peulvruchten groeide het marktaandeel van HAK naar 36%.
Peter van Halder werd in 1987 opgericht, biedt werk aan 30 medewerkers en behaalde het afgelopen jaar zo’n €10 miljoen aan omzet. Sinds 2009 was het bedrijf in handen van Van Os. Het bedrijf zal na de overname zelfstandig en onder de eigen merknaam blijven opereren. Van Os zal zich blijven inzetten voor de groenteproducent en een positie krijgen binnen de holding van HAK. “Wij zijn zeer verheugd dat Arnoud van Os zal aanblijven als directeur van Peter van Halder en tevens toe zal treden tot het management-team van Neerlands Glorie Groenten en Fruit”, aldus Hoogeboom.
Begeleiding overname
De overname werd begeleid door verschillende adviesbureaus. Momenteel is bekend dat HAK en NPM Capital (investeringsmaatschappij en eigenaar van HAK) transaction support hebben ontvangen van consultants van Willis Towers Watson. Daarnaast benaderden ze advocatenkantoor CORP. voor juridische ondersteuning. Rond de transactie zijn geen verdere financiële details bekendgemaakt.
* De marktgebieden voor lang houdbare groenten waarin HAK actief is, zijn momenteel goed voor een omzet van zo’n €500 miljoen.