PPI van Willis Towers Watson wint PBM Communicatieprijs
LifeSight, een initiatief van Willis Towers Watson, heeft een PBM Communicatieprijs in de wacht gesleept. LifeSight won de prijs voor ‘beste werkgeverscommunicatie’ – een van de drie prijzen van de jaarlijkse awards competitie voor de pensioensector.
Op donderdagavond 18 mei werden in het Amsterdamse Planetarium voor de elfde keer de PBM Communicatieprijzen uitgereikt. Met het initiatief wil platform Pensioen Bestuur & Management (PBM) pensioenfondsen, pensioenuitvoerders en andere betrokken partijen die bijzondere prestaties hebben geleverd op het gebied van pensioencommunicatie in het zonnetje zetten, én het delen van best practices stimuleren.
Door veranderingen in consumentengedrag en veranderende wetgeving wordt effectieve corporate communicatie steeds belangrijker in de pensioenwereld. De pensioencrisis als gevolg van de financiële crisis, met onrust naar aanleiding van onderdekking en pensioenverlaging, heeft de noodzaak van effectieve pensioencommunicatie voor pensioenfondsen alleen maar onderstreept. “De sector, en ook individuele fondsen moeten zich verdiepen in hun eigen positie als afzender van belangrijke pensioenboodschappen”, aldus vakjury voorzitter Ron van der Jagt tijdens zijn toespraak. Op de avond werden drie prijzen uitgereikt:
LifeSight verleidt de werkgever
De prijs voor ‘beste in werkgeverscommunicatie’ ging dit jaar naar LifeSight, de PPI van Willis Towers Watson. De PPI is geen onderdeel van een bank, verzekeraar of vermogensbeheerder – hiermee opereert het bedrijf volgens eigen zeggen onafhankelijker in de markt.
Om werkgevers kennis te laten maken met de aanpak van LifeSight is een introductiekaart ontwikkeld met aan de binnenkant een LCD-scherm. Bij het openen van de kaart start een filmpje waarin binnen 2 minuten glashelder en aansprekend wordt uitgelegd wat de waarde van de propositie is voor de werknemers. De jury is van mening dat de frisse, heldere en innovatieve manier van communiceren werkgevers activeert om na te denken over pensioen voor hun medewerkers.
Rolf Kooijman, voorzitter van bestuur stichting LifeSight: “Wij zijn zeer verheugd met het winnen van deze prijs. Een mooie erkenning van ons concept waarbij de belangen van werkgevers en werknemers centraal staan met als belangrijkste doel het verbeteren van de pensioenuitkomsten van onze klanten. Met LifeSight hebben werknemers aantoonbaar beter inzicht en zijn significant meer betrokken bij hun pensioensituatie. Dit leidt tot meer waardering voor hun arbeidsvoorwaarde pensioen.”
“Door werkgevers te inspireren met onze communicatie, zetten we de eerste stap naar effectieve werknemerscommunicatie rondom pensioenen”, vult Edwin van den Oever, director van LifeSight, aan.
Horeca & Catering omarmt Fintech en digitalisering
In de categorie gericht op communicatie met de deelnemers en gepensioneerden ging de prijs naar Pensioenfonds Horeca & Catering (PH&C) voor hun customer journeys op maat en digitalisering van de pensioenprocessen. Het fonds benadert pensioen als laagdrempelig zelfbedieningsconcept waarbij deelnemers langs alle voor hen persoonlijk relevante zaken worden geloodst. Met name de focus op het juiste moment en het juiste kanaal in de communicatie sprak de jury aan. “Een vernieuwende aanpak waarbij de deelnemer daadwerkelijk zelf aan het roer zit”, aldus de jury.
Centraal Beheer APF zet zelflerende robot in
In de categorie ‘beste in merk- en reputatiebevordering’ ging de prijs dit jaar naar Centraal Beheer APF. Onderdeel van een uitgekiend communicatieconcept is de inzet van een zelflerende robot die chat met deelnemers. Daarmee maakt deze inzender een duidelijke volgende stap in de ontwikkeling van communicatie. Dat leidt niet alleen tot meer effectiviteit bij het bereiken van deelnemers, maar draagt ook bij aan het bevorderen van innovatie binnen de pensioensector. En dat ziet de jury als een belangrijke bouwsteen bij het herstellen van de vertrouwenspositie.