Digitale bureaus Kingsday en Mirabeau betreden Franse markt

02 november 2016 Consultancy.nl

Digitale bureaus Kingsday en Mirabeau hebben de Franse markt betreden. Beide Nederlandse bureaus hebben voet aan de grond gezet in Parijs.

Kingsday

Voor het eerst sinds de oprichting vijf jaar geleden treedt Kingsday, een digitaal bureau uit Amsterdam, buiten de landsgrenzen. Het bureau, dat onder leiding staat van partner en managing director Sander Volten, helpt bedrijven bij het creëren van ‘conversation value’ voor hun merk. Het bureau mag enkele grote namen onder zijn klanten rekenen, waaronder MINI, Duyvis, Exact en last but not least Nissan (in het kader van de sponsorship met de UEFA Champions League).

Het was deze laatste klant die Kingsday voornamelijk deedt beseffen dat het tijd was voor internationale expansie. Het Nissan team dat werkzaam is voor de UEFA Champions League campagne is namelijk gezeteld in Parijs. Door zelf ook een vestiging in de Franse hoofdstad te openen kan het bureau Nissan en zijn andere klanten beter bedienen. Ook voor onder meer bierbrouwer Affligem, Cornetto en Bloemenbureau Holland is Frankrijk namelijk een belangrijke en groeiende markt.

Digitale bureaus Kingsday en Mirabeau openen kantoren in Parijs

Om de Franse vestiging te leiden heeft Volten de Nieuw-Zeelander Adam McVicar aangetrokken. McVicar was hiervoor werkzaam voor AKQA London als Cliënt Programme Director, en woonde de afgelopen jaren in Londen. Nu verhuist hij naar Parijs waar hij van start gaat met een team dat zich zal richten op creatie, strategie en account. Volten, die samen met de andere partners in Amsterdam actief blijft, laat weten verheugd te zijn met de opening van Kingsday Parijs. Hij laat weten dit als een kroon op de afgelopen vijf jaar te zien, en heeft zin in deze spannende stap. 

Mirabeau

Ook Mirabeau, een ander Nederlands digitaal bureau, is voor de charme van Parijs gevallen. Per 1 oktober 2016 heeft het bureau, dat zich onder meer richt op het creëren van digitale platformen en het begeleiden van de transitie naar Agile, de deuren geopend van zijn eerste Europese kantoor buiten Nederland*. 

De keuze voor Parijs komt goed overeen met de internationale uitbreidingsplannen van het digitale bureau. De kantoren van digitale grootmachten als Facebook, Google en Twitter liggen dichtbij de nieuwe vestiging van Mirabeau. Een andere belangrijke reden om te internationaliseren was de opdracht die Mirabeau binnen heeft gesleept bij Air France/KLM. Het hoofdkantoor van de Franse luchtvaartgigant bevindt zich eveneens in de Franse hoofdstad.

Adjan Kodde, oprichter en directeur van Mirabeau, liet onlangs tegenover Emerce weten dat het bureau zich voor zijn internationale expansie nu voornamelijk richt op luchtvaartmaatschappijen. Zo werkt het bureau in ons land al jaren voor Transavia. Nieuwe klanten kiezen volgens hem voor Mirabeau door de “visie op het gebied van user experience design en vanwege onze diepgaande kennis van de branche”. 

* Mirabeau heeft eerder al een buitenlands kantoor geopend in Guangzhou, China. Hier bedient Mirabeau zijn klant China Southern Airlines, die in die stad zijn hoofdkantoor heeft, bij een digitale transitie van de organisatie.