Q&A: Monique Meulemans van Purpose Management Consulting
Een interview met Monique Meulemans, adviseur bij Purpose Management Consulting.
Kun je ons wat meer vertellen over je achtergrond?
Ik kom oorspronkelijk uit Nieuw Zeeland en kwam einde basisschool naar Nederland. Na een vrij exact pakket op de middelbare school ben ik psychologie gaan studeren en heb tot slot een master in Finance gedaan.
Ik heb gestudeerd in Maastricht, Barcelona en Duitsland en heb tijdens mijn studententijd verschillende stages gedaan, een paar maanden gereisd, een internationaal congres opgezet en met veel plezier gewerkt bij de internationale studentenorganisatie AIESEC. Deze organisatie trok mij vanwege haar idealen om een bijdrage te leveren aan wederzijds cultuurbegrip. Ik kijk nog steeds vol bewondering terug op deze organisatie die enorm verbindend kan zijn met leden die buitengewoon intrinsiek gemotiveerd zijn.
Nadat je de eerste 2,5 jaar van je loopbaan hebt gewerkt in de bankensector (bij de Haagse bank NIBC) besloot je om de overstap te maken naar de consultancybranche. Wat was je motivatie hiervoor?
Het werken voor het mergers & acquisition team bij NIBC heeft mij een stevige basis gegeven waar ik nog altijd profijt van heb. NIBC was van niemand ‘huisbankier’, dus er moest voor iedere deal worden gevochten. Verwachtingen zijn hoog, je leercurve dus ook.
Na tweeëneenhalf jaar wilde ik meer dan het financiële en dook ik in de wereld van consultancy. Ik zocht nog altijd de hoge dynamiek, grote diversiteit en projectwerk, maar wilde breder naar problemen kijken. Als ik nu met meer afstand naar mijn keuzes kijk, zijn het wel dezelfde dingen die me hebben geleid tot consultancy: structuur aanbrengen in chaos, afpellen van problemen in hapklare brokken, leggen van verbanden en brainstormen over creatieve oplossingen.
Je koos voor Policy Research Corporation, een niche consultancykantoor uit Rotterdam gespecialiseerd in economisch onderzoek. Wat voor ervaring heb je daar opgedaan?
Als beginnend consultant heb ik het geluk gehad dat ik een breed spectrum aan projecten heb mogen doen, met veel verschillende soorten klanten.
Zo heb ik een strategisch dialoog gevoerd met de raad van bestuur van het overslagbedrijf ECT, een cybersecurity strategie ontwikkeld en organisatie-inrichting ontworpen voor diverse ministeries en publieke uitvoeringsorganisaties, het parlementair onderzoek voor de Tweede Kamer uitgevoerd en de ondernemingsraad van een distributiecentrum van Adidas ondersteund.
Begin 2014 koos je voor een nieuw avontuur bij Purpose Management Consulting, een relatief jong consultancybureau. Voor de grote massa echter nog een relatief onbekende speler – kun je wat meer vertellen over het model en dienstverlening van Purpose?
Mijn jaren bij Policy hadden mij geleerd dat ik advieswerk leuk vond en ik voor een kleine slagvaardige organisatie wilde blijven werken. Tegelijkertijd was het tijd om mijn droom te volgen: ik wilde mijn opgebouwde vaardigheden inzetten voor een betere wereld. Geen ver van je bed show, maar gewoon in de tastbare wereld om mij heen. Daarom koos ik voor Purpose.
Het doel van Purpose is om iedere dag de wereld een beetje beter te maken, door wie wij zijn voor onze klanten en voor elkaar en door de maatschappelijke thema's die we aanspreken en proberen op te lossen. Purpose is een commercieel bedrijf dat gelooft in maatschappelijke winst en niet in puur financiële winst. Projecten zijn geclusterd rondom maatschappelijke issues en ieder project heeft een social target.
Je bent nu bijna twee jaar werkzaam voor Purpose. Kun je wat vertellen over de trajecten waarbij je betrokken bent geweest?
Tot nu toe heb ik onder meer gewerkt voor verschillende geldverstrekkers, financieel dienstverleners en zorgverzekeraars. De projecten varieerden van onder meer het uitvoeren van (cijfermatige) benchmarkanalyses, houden van interviews, meelopen bij de operationele uitvoering, opzetten en begeleiden van workshops, opstellen van een strategie en schrijven van een subsidieaanvraag. Het sociale doel van deze projecten is het verbeteren van de financiële gezondheid van de Nederlanders.
Eén van de grote projecten waar ik aan heb gewerkt is het opstellen van een strategisch 3-jarenplan voor BNP Paribas Personal Finance, genaamd Client Centric Servicing. Het idee van deze strategie is om klanten te activeren rondom hun financiële situatie. BNP heeft in dit plan ambities neergezet waarmee zij niet alleen in Nederland voorloper is, maar ook binnen BNP internationaal een voorbeeldcase hebben neergezet voor andere landen in de wijze waarop de klant sterk centraal staat in haar dienstverlening.
Hoe zou je de bedrijfscultuur omschrijven?
Authentiek en oprecht. Realistisch en idealistisch. Persoonlijk en met een knipoog. Iedereen die hier werkt heeft bewust gekozen voor Purpose om wie wij zijn. Je maakt deel uit van een klein ondernemend team en een jong bedrijf met alle voors en tegens. Het hele team bouwt mee aan de doorontwikkeling van het bedrijf: van het bedenken van nieuwe proposities tot het geven van sessies over jouw specifieke kennis of vaardigheden. Maar ook de vuilnis buiten zetten en de planten water geven doen we gewoon zelf.
De adviesmarkt is aan grote veranderingen onderhevig, in de nieuwe realiteit binnen de sector ligt de sleutel tot succes volgens velen in het creëren van onderscheidend vermogen. Hoe onderscheidt Purpose zich van de concurrentie?
Purpose onderscheidt zich vooral in de maatschappelijke waarde die zij wil realiseren in haar projecten. Wij dragen geen geitenwollensokken, maar werken wel aan een betere wereld. Bovendien beschouwen wij ons als insider to the problem. Wij geloven in de combinatie tussen ‘standaard’ consulting skills en inhoudelijke kennis van een vraagstuk.
Wij zien onszelf als een multi-niche speler, waarbij onze opdrachten zijn geclusterd in specifieke gebieden waarin we expertise hebben opgebouwd. Onze aanpak kenmerkt zich door zowel ‘harde’ data-analyse als de meer ‘zachte’ kant. Aan de ene kant verwerken wij grote hoeveelheden data (door benchmarking) en zetten dit in voor gericht advieswerk. Aan de andere kant gaat onze aandacht naar het creëren van draagvlak, begrijpen van het verhaal achter de cijfers of tot stand brengen van een verandering binnen een organisatie.
Tot slot, waar staat Monique Meulemans over vijf jaar?
Over vijf jaar wil ik de inhoudelijk expert zijn op een bepaald maatschappelijk vraagstuk. Na jarenlang generalist te zijn geweest, wil ik ook diepgaande inhoudelijk kennis opbouwen.
Bovendien ben ik ervan overtuigd dat je als consultant vooral waarde kan toevoegen wanneer je ook echt een inhoudelijke gesprekspartner kunt zijn voor je klanten. Welk thema dat moet zijn, daar moet ik nog achter komen. En wie weet vind je mij ook weer een keer in de collegebanken voor een extra opleiding.