Tijdens deze 3-daagse training voor adviseurs leer je om je presentatie beter te componeren, door te werken met een storyboard en met pakkende slides.
Het geven van presentaties is dagelijkse kost voor veel mensen in organisaties. De juiste voorbereiding is daarbij essentieel. Je hebt immers maar één moment om het goed te doen…
Leerdoelen
Het voorbereiden van een presentatie is vaak een tijdrovende klus. Hoe bereid je je presentatie zo goed, maar ook zo efficiënt mogelijk voor? Deze training gaat over het onderliggende verhaal en hoe je dit met slides moet insteken. In drie stappen leer je hoe je een ijzersterk verhaal houdt: componeer je verhaal, maak pakkende slides en overtuig. Je eindproduct is een eigen presentatie.
Opzet van de cursus
Module 1: Je presentatie organiseren (14 mei 2019)
Bij het voorbereiden van je presentatie is het voor velen lastig om grip te krijgen op de grote hoeveelheid gegevens en ideeën in je hoofd. De oplossing is dan om die ideeën te organiseren in een storyboard. Je denkt vantevoren na over je publiek, het doel en de boodschap van je betoog. Vervolgens onderbouw je je boodschap met heldere verhaallijnen. Door op deze manier te werken, beperk je de tijd die je aan je presentatie besteed en maak je die een stuk doeltreffender.
Module 2: Je presentatie omzetten in slides (21 mei 2019)
De tweede module staat in het teken van het omzetten van je storyboard in slides. Je maakt kennis met de verschillende presentatie-programma’s en leert hoe je je verhaallijn naar een presentatiestructuur om kunt werken. Daarbij is het belangrijk dat je laat zien wat je wilt zeggen. Je krijgt tips hoe je je verhaal het beste kunt visualiseren en hoe je je slides simpel en overzichtelijk houdt.
Module 3: Overtuig met je presentatie (28 mei 2019)
De laatste module staat in het teken van jou als presentator. Je leert hoe je je het beste kunt voorbereiden om je verhaal met flair en op een overtuigende manier voor het voetlicht kunt brengen. Hoe je jezelf kunt blijven en tegelijkertijd je rol speelt. Contact met het publiek is daarbij cruciaal. We laten je zien hoe je dat contact al meteen vanaf de start moet leggen en hoe je gedurende je betoog het gesprek kunt blijven voeren, ook vanaf een podium. Om zo tot de optimale spanningsboog in je verhaal te komen en je publiek op het puntje van zijn stoel te laten zitten.
Docent
Floris de Monchy is werkzaam als communicatietrainer en –adviseur en auteur van Een ijzersterk verhaal. Hij heeft duizenden managers, professionals en consultants geleerd hoe ze kun verhalen zó kunnen opzetten dat ze makkelijk te begrijpen zijn en zelfs het meest kritische publiek overtuigen. Hij werkt voor vele opdrachtgevers, waaronder KPN, PostNL, DCE Consultants en VODW Marketing.