Overtuig met schrijven

Bedrijf
Datum
16 april 2019
Inschrijven voor
15 april 2019
Type event
Workshop
Doelgroep
Adviseurs
Locatie
Utrecht
Dit event heeft reeds plaatsgevonden

Tijdens deze 3-daagse schrijftraining voor adviseurs leer je om je betoog of artikel sneller en doeltreffender op papier te krijgen.

‘If you can’t tell it, you can’t sell it!’ is een bekend motto. Vertellen is vaak niet het probleem. Niet zelden geldt dat wél voor de overtuigingskracht van een verhaal. Schriftelijk is presentatie helemaal van belang want: wie schrijft die blijft.

Leerdoelen

Hoe bereid je het schrijven van een artikel of boek voor? Hoe ga je achter de laptop te werk? En hoe krijg je aandacht voor je betoog? Wie betrek je bij het publicatieproces, en in welk stadium? Deze training bestaat uit drie modulen (stappen), waarin deelnemers leren om hun lezers in te nemen voor hun betoog. Tijdens de cursus werk je toe naar een zelf gekozen eindproduct: een persbericht, artikel, rapport of misschien zelfs wel een hoofdstuk van je boek.

Opzet van de cursus

Module 1: Schrijven is organiseren (2 april 2019)

Je hebt iets gelezen maar slaagt er niet in om het na te vertellen. Hoe kan dat toch? Het verhaal doet je eenvoudig niets. Ook in zakelijke teksten is gevoel belangrijk. Het is een van de redenen waarom storytelling de afgelopen jaren zo’n opmars heeft gemaakt in het bedrijfsleven. In deze module gaan we in op de drie basisingrediënten van storytelling en de verschillende vormen ervan. Dan gaan we in op jouw betoog: wat wil jij precies vertellen? En wie wil je met jouw verhaal bereiken? Zo ga je bedenken welke onderwerpen er in je verhaal aan bod moeten komen, en hoe je je betoog dient te structureren. Daartoe krijgt je verschillende methoden aangereikt.

Module 2: Schrijven is denken (9 april 2019)

De tweede module staat in het teken van het schrijven. Dat is een creatief proces waar ruimte voor moet zijn in je hoofd. En dus beginnen we met oefeningen om je verbeelding los te laten en in de ‘schrijfmodus’ te komen. Je gaat op zoek naar je eigen schrijfstijl, dat wil zeggen de stijl die bij je bedrijf/plan/product past. We besteden aandacht aan de structuur van een verhaal (begin, midden, eind, logische chronologie) en je leert hoe je die structuur stapsgewijs ten uitvoer kan brengen.

Module 3: Schrijven is overtuigen (16 april 2019)

Je hebt nu een weldoordacht, passend betoog dat goed is geschreven. Nu moet je het verkopen. De discipline die daarover gaat heet: contentmarketing, het verkopen van jouw inhoudelijke boodschap. Jouw eigen betoog moet straks natuurlijk bij de juiste mensen terecht komen. Maar meer dan dat: jouw verhaal moet hen in beweging brengen. Om in te kunnen spelen op de huidige marketing- en communicatie-uitdagingen is een praktische en planmatige aanpak vereist. In deze module krijg je handvatten aangereikt hoe je je verhaal het beste kunt ‘pluggen’ en de wereld in kunt sturen: via verschillende media en naar verschillende doelgroepen. Je leert de verschillende kanalen kennen, de do’s en don’ts van de verschillende media en je krijgt tips op maat hoe je jouw verhaal kunt vermarketen.

Docent

Marjolijn Voogel is als uitgever/content manager werkzaam voor onder meer Mediawerf, MTMediaGroep en Amsterdam University Press. Daarnaast is ze redacteur van de Nederlandse Boekengids. Eerder was zij hoofdredacteur van Sociologie Magazine. Ze heeft jarenlange ervaring in het begeleiden van auteurs bij het schrijven van boeken en artikelen en het opstellen van bladformules.

Event informatie

Bedrijf:

Datum: 16 april 2019

Inschrijven voor: 15 april 2019

Type event: Workshop

Doelgroep: Adviseurs

Locatie: Utrecht