Overtuig met schrijven

Event informatie

Bedrijf: Ooa

Datum: 09 april 2019

Inschrijven voor: 08 april 2019

Type event: Workshop

Doelgroep: Adviseurs

Locatie: Utrecht

Bedrijf: Ooa

Dit event heeft reeds plaatsgevonden

Tijdens deze 3-daagse schrijftraining voor adviseurs leer je om je betoog of artikel sneller en doeltreffender op papier te krijgen.

‘If you can’t tell it, you can’t sell it!’ is een bekend motto. Vertellen is vaak niet het probleem. Niet zelden geldt dat wél voor de overtuigingskracht van een verhaal. Schriftelijk is presentatie helemaal van belang want: wie schrijft die blijft.

Leerdoelen

Hoe bereid je het schrijven van een artikel of boek voor? Hoe ga je achter de laptop te werk? En hoe krijg je aandacht voor je betoog? Wie betrek je bij het publicatieproces, en in welk stadium? Deze training bestaat uit drie modulen (stappen), waarin deelnemers leren om hun lezers in te nemen voor hun betoog. Tijdens de cursus werk je toe naar een zelf gekozen eindproduct: een persbericht, artikel, rapport of misschien zelfs wel een hoofdstuk van je boek.

Opzet van de cursus

Module 1: Schrijven is organiseren (2 april 2019)

Je hebt iets gelezen maar slaagt er niet in om het na te vertellen. Hoe kan dat toch? Het verhaal doet je eenvoudig niets. Ook in zakelijke teksten is gevoel belangrijk. Het is een van de redenen waarom storytelling de afgelopen jaren zo’n opmars heeft gemaakt in het bedrijfsleven. In deze module gaan we in op de drie basisingrediënten van storytelling en de verschillende vormen ervan. Dan gaan we in op jouw betoog: wat wil jij precies vertellen? En wie wil je met jouw verhaal bereiken? Zo ga je bedenken welke onderwerpen er in je verhaal aan bod moeten komen, en hoe je je betoog dient te structureren. Daartoe krijgt je verschillende methoden aangereikt.

Module 2: Schrijven is denken (9 april 2019)

De tweede module staat in het teken van het schrijven. Dat is een creatief proces waar ruimte voor moet zijn in je hoofd. En dus beginnen we met oefeningen om je verbeelding los te laten en in de ‘schrijfmodus’ te komen. Je gaat op zoek naar je eigen schrijfstijl, dat wil zeggen de stijl die bij je bedrijf/plan/product past. We besteden aandacht aan de structuur van een verhaal (begin, midden, eind, logische chronologie) en je leert hoe je die structuur stapsgewijs ten uitvoer kan brengen.

Module 3: Schrijven is overtuigen (16 april 2019)

Je hebt nu een weldoordacht, passend betoog dat goed is geschreven. Nu moet je het verkopen. De discipline die daarover gaat heet: contentmarketing, het verkopen van jouw inhoudelijke boodschap. Jouw eigen betoog moet straks natuurlijk bij de juiste mensen terecht komen. Maar meer dan dat: jouw verhaal moet hen in beweging brengen. Om in te kunnen spelen op de huidige marketing- en communicatie-uitdagingen is een praktische en planmatige aanpak vereist. In deze module krijg je handvatten aangereikt hoe je je verhaal het beste kunt ‘pluggen’ en de wereld in kunt sturen: via verschillende media en naar verschillende doelgroepen. Je leert de verschillende kanalen kennen, de do’s en don’ts van de verschillende media en je krijgt tips op maat hoe je jouw verhaal kunt vermarketen.

Docent

Marjolijn Voogel is als uitgever/content manager werkzaam voor onder meer Mediawerf, MTMediaGroep en Amsterdam University Press. Daarnaast is ze redacteur van de Nederlandse Boekengids. Eerder was zij hoofdredacteur van Sociologie Magazine. Ze heeft jarenlange ervaring in het begeleiden van auteurs bij het schrijven van boeken en artikelen en het opstellen van bladformules.

Event informatie

Bedrijf: Ooa

Datum: 09 april 2019

Inschrijven voor: 08 april 2019

Type event: Workshop

Doelgroep: Adviseurs

Locatie: Utrecht

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Medical Business Projects Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Möbius Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Trevian Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup