CommunicatieCollege - Never talk strategy

Event informatie

Bedrijf: Berenschot

Datum: 10 november 2016

Inschrijven voor: 10 november 2016

Type event: Seminar

Doelgroep: Geïnteresseerden

Locatie: Leiden

Bedrijf: Berenschot

Dit event heeft reeds plaatsgevonden

Visie is als de olifant die het uitzicht belemmert', zei Mark Rutte enkele jaren geleden. 'Als visie een blauwdruk voor de toekomst betekent, dan verzet alles wat liberaal is in mij zich daartegen.' Liever kiest hij pragmatisch en optimistisch voor haalbare oplossingen. Tegelijkertijd heeft dit kabinet wel vele hervormingen doorgevoerd die eerdere kabinetten voor zich uitschoven. Is het nou bewuste strategie van de minister president om dat geen visie te noemen? Het lijkt op een afleidingsmanoeuvre. Joop den Uyl zei ooit het tegenovergestelde: “waar visie ontbreekt, komt het volk om”. Maar wie is er eigenlijk succesvoller gebleken?

Tijdens het CommunicatieCollege ‘Never talk strategy’ neemt Berenschotadviseur en Logeion Expert Panel-lid Robert Wester je mee in de vraag achter de vraag: wat zeggen politici nu echt? Is er sprake van bewuste strategie of niet? Wat is het vocabulaire dat wordt gebruikt? Hoe speelt de journalistiek hierop in? En welke rol speelt de communicatieafdeling daarbij? Weet tegelijkertijd dat er ook bij Wester zelf enige twijfel rijst of hij het achterste van zijn tong laat zien. Hij was immers bij de Rijksvoorlichtingsdienst woordvoerder van het Koninklijk Huis (tijdens de troonswisseling in 2013) en naaste adviseur van premier Rutte. De RVD heeft natuurlijk niet altijd het meest transparante imago. Wester kreeg ooit als feedback na een presentatie over zijn belevenissen bij het Koninklijk Huis: “ik heb nog nooit iemand zoveel woorden horen gebruiken terwijl hij helemaal niets zei”. Kortom: het is ook aan jezelf en de vakcollega's in de zaal om de gewenste duidelijkheid te creëren. Jan Willem Schouw, kennisadviseur bij de Academie voor Overheidscommunicatie, helpt je hierbij tijdens de aansluitende discussie. 

“Never talk strategy” is het adagium dat gebruikt wordt door campagnestrategen. De vraag is of dat in deze tijd waarin werkelijk alles op straat ligt nog wel houdbaar is. En wat het betekent voor communicatieafdelingen. Het rapport Wallage gaf ooit aan dat de overheid maximaal transparant moet zijn zodat voor iedereen duidelijk is welke afwegingen ten grondslag liggen aan het uiteindelijke besluit. Toch lijkt de overheidscommunicatie alleen maar politieker te worden en vooral controle te willen houden op hoe politici in beeld komen. Hoe dicht je de kloof tussen de communicatieafdeling en de spin rooms van de campagnestrategen?

Weg met de stip op de horizon! Deze tijd vraagt om actie! De enige echte strategie is implementatie. De tijd van grote vergezichten en planmatige vast te stellen strategieën lijkt voorbij, daarin heeft Rutte groot gelijk. Het gaat veel meer om concrete zichtbare resultaten, implementatie – experimenteren – en dat zo agile mogelijk en in cocreatie met de omgeving. Aan de hand van concrete voorbeelden zoals Van A naar Beter, Defensie, Prorail en staatsbosbeheer geeft Wester aan hoe organisaties veel moderner gaan communiceren waarbij de CEO of de politicus een rol speelt maar zeker niet de hoofdrol. Communicatieafdelingen zijn in staat om hierbij impact te realiseren.

Kosten
Niet leden: € 130,00

Kostenoverzicht:
Leden: €  65,00
Logeion Young Professionals: € 32,50
Niet-leden: € 130,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 2 november 2016.

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.

Event informatie

Bedrijf: Berenschot

Datum: 10 november 2016

Inschrijven voor: 10 november 2016

Type event: Seminar

Doelgroep: Geïnteresseerden

Locatie: Leiden

×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting FitchFinance & FitchData Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Medical Business Projects Mercer METRI MLC Mobilee Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Möbius NEWCRAFT Nextcontinent Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group parsionate Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Velox Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup