Europese B2C e-commercemarkt breekt door grens van €500 miljard

13 juni 2016 Consultancy.nl

De Europese markt voor B2C e-commerce zal naar verwachting dit jaar voor het eerst in de geschiedenis de omzetgrens van €500 miljard doorbreken, blijkt uit nieuw onderzoek. Dubbelcijferige groei in grote e-commerce markten als de UK, Frankrijk en Duitsland zorgen voor een enorme opbloei van het landschap, maar volgens deskundigen is het plafond nog lang niet bereikt. Het Nederlandse e-commercelandschap mag zich met een omzet van €16,1 miljard een top 10 speler noemen.

De online retailmarkt maakt de afgelopen jaren een onstuimige groei door. De e-commercemarkt neemt steeds meer marktaandeel over van fysieke winkelgebieden doordat consumenten steeds vaker overal en altijd online kunnen shoppen via hun laptops, smartphones of tablets. Uit internationaal onderzoek blijkt dat vooral in de Verenigde Staten en China marktomstandigheden gunstig zijn voor de opkomst van de e-commercemarkt, maar ook veel Europese landen behoren volgens dit onderzoek tot de top 20 aantrekkelijkste e-commercemarkten ter wereld.

Omvang van Europese B2C e-commerce markt (€ / miljoen)

Uit een nieuwe analyse van Ecommerce Europe – een samenwerkingsverband van spelers uit de Europese e-commercesector – blijkt dat afgelopen jaar de omzet van de Europese e-commercemarkt is gestegen naar €455,3 miljard. Ten opzichte van de omzet uit 2014 is dat een groei van circa 13%. Hoewel deze dubbelcijferige groei indrukwekkend is, was de groei de afgelopen jaren nog hoger met 14% in 2014, en maar liefst 22% in 2013. Tussen 2011 en 2015 namen de inkomsten van online B2C spelers toe met een samengestelde jaarlijkse groei van 17% (‘CAGR’) – een stijging van ruim €200 miljard in online verkopen. 

Ecommerce Europe voorspelt echter dat het plafond nog lang niet bereikt is. Hoewel de groei naar verwachting nog iets verder afzwakt, blijft de markt ook dit jaar dubbele groeicijfers vertonen met een voorspelde stijging van 12%. Dit zou betekenen dat de Europese e-commercemarkt in 2016 voor het eerst een omzet bereikt van meer van €500 miljard, namelijk ongeveer €510 miljard. Van dit bedrag neemt West-Europa het grootste deel voor zijn rekening, met een totaal van €252 miljard. Centraal Europa is goed voor €89,5 miljard.Top 10 grootste B2C e-commerce markten van EuropaEen vergelijking in de omzet van de e-commercemarkten in verschillende Europese landen toont aan dat het Verenigd Konkrijk ver voorop loopt met een omzet van €157,1 miljard in 2015 – ruim een derde van de totale Europese marktomzet. Op de tweede plek volgt Frankrijk, waar vorig jaar voor €64,9 miljard online verkocht werd, gevolgd door Duitsland met €59,7 miljard. Buiten de top 3 ligt de omzet van Europese e-commercemarkten een stuk lager, met op de vierde plek Rusland – goed voor €20,5 miljard. Spanje sluit de top 5 af met €18,2 miljard.

Ook Nederland staat in de top 10 Europese landen met meeste e-commerce omzet. Met een totaal van €16,1 miljard staat ons land op de zevende plek, net onder Italië met €16,6 miljard. De rest van de top 10 bestaat uit Denemarken, Zweden en Zwitserland. Over de hele linie wordt het meeste uitgegeven aan reizen en vakanties, maar ook hardware wordt veel online gekocht. Nederlanders bestellen vooral kleding, gevolgd door telecom en tuinbenodigdheden. De B2C e-commercemarkt staat indirect aan de basis van 2,5 miljoen banen, schatten de onderzoekers, en de markt telt ongeveer 750.000 webwinkels. 

% van BBP
De onderzoekers keken naast de totale e-commerceomzet van Europese landen ook naar het aandeel van de omzet van online verkopen van het totale inkomen van een land – het Bruto Binnenlands Product (BBP). Wederom staat de UK bovenaan, de e-commercemarkt neemt 6,1% van het totale BBP voor zijn rekening. Op de tweede plek volgt hier Denemarken met 4,4%. De derde plek is voor Finland, waar 3,5% van het BBP uit online verkopen afkomstig is, gevolgd door grootmacht Frankrijk, dat op plek vier staat met 3%. Nederland staat ook in dit overzicht op de zevende plaats – van het BBP in ons land komt 2,4% uit online verkopen. De rest van de top 10 bestaat uit Ierland, Tsjechië, Noorwegen, Oostenrijk en Zweden.

Europese B2C e-commerce markt

Ondanks het onontkoombare belang van de e-commercemarkt in het wereldwijde retail-landschap laat een recent onderzoek zien dat er ook een tegengestelde trend zichtbaar is. Consumenten verwachten steeds meer een omnichannel aanbod van retailers, waarbij zij gebruik kunnen maken van alle verschillende kanalen, waaronder offline. Hierdoor blijven fysieke winkels belangrijk voor omnichannel strategieën. De trend wordt in de praktijk in toenemende mate zichtbaar – zo zijn er meerdere voorbeelden van grote e-commerce spelers die de offline markt betreden door het openen van winkellocaties. In Nederland is e-retailer Coolblue een belangrijk voorbeeld, en op de Amerikaanse markt verbaasde niet zo lang geleden Amazon door het openen van fysieke boekwinkels.

Nieuws

Meer nieuws over