Simon-Kucher verdrievoudigt omzet in 10 jaar

03 maart 2015 Consultancy.nl

2014 was een recordjaar voor Simon-Kucher & Partners. De omzet van het consultancybureau groeide opnieuw met dubbele cijfers, naar €172 miljoen. Vergeleken met 10 jaar terug heeft de strategie en sales & marketing specialist zijn omzet meer dan verdrievoudigd, waardoor het zich een van de meest opmerkelijke groeiverhalen in de wereldwijde consultancy-industrie mag noemen.

Met 760 werknemers verdeeld over 29 kantoren in 22 landen is Simon-Kucher & Partners een van de grootste consultancybureaus ter wereld met een pure focus op commercial excellence. In de afgelopen jaren heeft het bureau tegen de stroom in structureel beter gepresteerd dan de rest van de markt. Tien jaar geleden had het van oorsprong Duitse bureau – Simon-Kucher & Partners werd in 1985 in Bonn opgericht* – een omzet van €53 miljoen, maar ondanks de crisisjaren wisten zij hun omzet ruim te verdrievoudigen naar de huidige grootte van €172 miljoen. “Niet alle spelers in de industrie kunnen zulke resultaten claimen,” vertelt Georg Tacke, die samen met Klaus Hilleke de rol van co-CEO vervult.

Omzetontwikkeling Simon-Kucher & Partners

Volgens Tacke is het success van het bureau gebaseerd op een aantal factoren, met de nadruk op “goede besluiten en een beetje geluk” als de meest noemenswaardige aspecten. “Sinds onze oprichting hebben we ons geconcentreerd op dat waarvan we weten dat we er goed in zijn. Pricing! Niettemin kon niemand voorspellen dat de kern van onze expertise zo belangrijk zou worden in de markt. Hier is een stukje ‘geluk’ bij komen kijken.” Wat startte als een niche markt is nu uitgegroeid tot een multi-miljard dollar industrie, met sales en marketing leidinggevenden wereldwijd die actief proberen hun bottom line resultaten te verhogen door onder andere profitability management, pricing optimalisatie en commercial excellence – allemaal gebieden waar Simon-Kucher een stevige reputatie in heeft. In bijvoorbeeld 2007, 2011 en 2014 werd het adviesbureau benoemd tot het beste Sales, Marketing en Pricing adviesbureau in de DACH-regio (voorlopend op rivalen als BCG en McKinsey), een prestatie die de reputatie van het bureau heeft versterkt. Ook behoort Simon-Kucher inmiddels structureel tot de ranking van meest prestigieuze consultancybureaus in Europa.

Maar zoals in alle gevallen, in het licht van stevige concurrentie, is een groeiende markt nog lang geen garantie voor succes. In het geval van Simon-Kucher is het bureau altijd dicht bij zijn DNA en erfgoed gebleven – volgens industrie-analisten heeft het trouw blijven aan de originele bedrijfsstrategie zich vertaald tot een van de belangrijkste onderscheidende factoren van het bureau. In het afgelopen decennium hebben diverse grote factoren impact gehad op de consulting industrie – zoals globalisatie, concurrentie, de opkomst van freelancers, democratisering van kennis, digitalisering en meer – waardoor consultancybureaus met een ambigue positionering het steeds lastiger krijgen. Voor velen zonder uitgesproken en onderscheidend aanbod – hetzij in termen van wereldwijd bereik, breedte en diepte van dienstverlening of aanpak – betekenden de crisisjaren zelfs het einde van de rit. Niet alleen in het geval van kleine en middelgrote bureaus, maar zelfs de roemrijke bleken op de rand van de afgrond te staan (bijv. Roland Berger**), waarbij sommigen zelfs kopje onder gingen zoals Monitor (overgenomen door Deloitte) en LECG.

Georg Tacke en Klaus Hilleke - Simon-Kucher and Partners

“Over de jaren zijn wij trouw gebleven aan onze originele positionering en hebben we de verleiding weerstaan om ons naar andere focusgebieden te vertakken. Alleen door het behouden van een duidelijke focus is het mogelijk een plekje te krijgen aan de tafel met de besten ter wereld”, erkent Tacke. Gecombineerd met zijn gefocuste strategie was Simon-Kucher relatief vroeg met het nastreven van internationale expansie. Elf jaar na de oprichting opende de consultancy zijn eerste buitenlandse kantoor in Boston, Massachusetts (VS). Na de opening van nog eens vijfentwintig andere kantoren buiten hun thuisbasis kan het advieskantoor nu genieten van een waarachtige internationale footprint. Vandaag de dag genereert het bureau ongeveer 45% van zijn omzet in de DACH-landen, en de rest is afkomstig uit zijn globale operaties. Terugkijkend op 2014, zegt Tacke “tevreden te zijn met de bedrijfsontwikkeling van het bureau.” De belangrijkste groeigebieden waren de banken-, zorg- en de retail industrieën, die “significant” beter presteerden dan het gemiddelde.

De toekomst
Toen hij naar de toekomst gevraagd werd openbaarde Tacke dat het management team van het bureau gedurfde plannen heeft. In de komende vijf jaar richt het consultantsbedrijf zich op het verdubbelen van zijn huidige zaken naar €400 miljoen tegen 2020. Om dat te bereiken heeft het bureau plannen om zijn internationale expansie strategie te versnellen, en verder in te spelen op de belangrijkste marktontwikkelingen. Volgens Tacke bevindt Simon-Kucher zich in een goede positie om te profiteren van het potentieel in de markt. “In feite alle belangrijke huidige trends zoals big data, cloud technologie, Industry 4.0, Internet of Things, etc. spelen in op onze sterke punten”, stelt hij, waar hij zelfverzekerd aan toevoegt: “Normaal gesproken leidden dergelijke ontwikkelingen tot fundamentele veranderingen in business modellen. Bedrijven moeten zichzelf afvragen: hoe ga ik geld verdienen en blijf ik competitief in de toekomst? En dat is precies waar wij in thuis zijn. Niemand weet beter dan wij hoe ze antwoord kunnen geven op hun vragen.”

Grow faster with us

Met een partner team van 73 man – onlangs versterkte Simon-Kucher zijn Europese partnerteam met vier nieuwe partners en ook in Noord-Amerika kwamen er vier nieuwe partners bij – is Tacke er van overtuigd dat het bureau van het juiste management is voorzien om de consultancy te laten oprukken naar de volgende fase in zijn groeipad. In de komende maanden zullen de eerste stappen van het ambitieuze plan worden uitgerold, waaronder het openen van een nieuw kantoor in Stockholm en een werving-golf gericht op het aannemen van 200 nieuwe werknemers, onder wie 120 buiten Duitsland. Met solide financiën, een herstellende wereldeconomie en een dienstenportfolio dat steeds beter aansluit bij de wensen van leidinggevenden, in het jaar dat het bureau zijn 30ste bestaansjaar viert, kunnen Tacke en Hilleke zich geen beter vooruitzicht wensen.

* Simon-Kucher & Partners werd opgericht door Hermann Simon, Eckhard Kucher en Karl-Heinz Sebastian. In 2009 trad Simon af als topman van het bureau, tegenwoordig doet hij dienst als Chairman van de consultancy.

** In 2010 stond Roland Berger op het punt overgenomen te worden door Deloitte Consulting, maar een last-minute kapitaalinjectie van €80 miljoen door Roland Berger persoonlijk ondersteund door zijn partner team betekende dat de deal op de laatste dag voor de overname werd afgeblazen. In 2013 ondervond het bureau opnieuw een strategisch heroriëntatieproces en ondanks dat alle Big Four bureaus Roland Berger wilden overnemen, waarvan EY het dichtste bij een deal kwam, besloot het bureau toch om onafhankelijk te willen blijven en werd verkoop steeds onwaarschijnlijker. Sindsdien heeft de consultancy gereorganiseerd en zijn footprint geoptimaliseerd, en heeft zijn zinnen gezet op een ambitieuze nieuwe groeistrategie.

Nieuws

Meer nieuws over