Ook E&Y, PwC en KPMG willen Roland Berger kopen

02 april 2013 Consultancy.nl

Vorige week meldde Consultancy.nl dat Deloitte dicht was bij een overname van Roland Berger. Het accountants- en adviesbureau zou in verregaande onderhandelingen zijn met het management team van de Duitsers. Inmiddels zijn er in de afgelopen dagen via internationale media nog meer details uitgelekt rondom de overnameperikelen van het strategie adviesbureau. Zo zouden Ernst & Young, PwC en KPMG zich ook hebben gemengd in de strijd, alhoewel Deloitte nog de beste papieren heeft.
 
Volgens het platform ‘Capital.de’ hebben Ernst & Young en PwC zich bij de bieding voor Roland Berger Strategy Consultants aangesloten, een gerucht dat ook door het Franse platform ‘Consultor’ wordt bevestigd. Deze openbaring is echter niet geheel consistent met eerdere berichten door o.a. de Duitse krant ‘Frankfurter Allgemeine Zeitung’, die stelt dat Ernst & Young en KPMG om de tafel zitten met het adviesbureau. Beide bronnen baseren hun beweringen op interne bronnen die bij de gesprekken betrokken zijn. Positief bekeken is het merendeel van de media het wel over één ding eens: de adviestak van Deloitte – Deloitte Consulting – heeft de beste papieren voor de overname.

Ook E&Y, PwC en KPMG willen Roland Berger overnemen
 
Voorkeur voor Deloitte
Mediarapporten suggereren dat – van de Big Four organisaties – de Roland Berger partners een duidelijke voorkeur voor Deloitte hebben. Zij geven aan dat de “betere reputatie” van Deloitte binnen de management consulting markt een competitief voordeel is. Bovendien is het strategy consulting dienstenaanbod van Deloitte breder en dieper, mede door de recente aankoop van Monitor.
 
Kans op overname groter
Volgens analisten is de kans op een succesvolle overname substantieel hoger dan 2,5 jaar geleden, toen de fusie tussen Deloitte en Roland Berger op het laatste moment werd afgeblazen. Drie redenen worden aangegeven.
 
Ten eerste, Roland Berger heeft in de afgelopen periode veel geld geïnvesteerd met het oog op haar internationale groeiplannen. Hoewel de internationale uitbreiding aanzienlijk te noemen is, met de recentelijke openingen van kantoren in o.a. Manama, Bahrein, Beirut, Doha, Lagos en Seoul, hebben sommige uitbreidingen nog niet de gewenste opbrengsten opgeleverd. Mediarapporten wijzen bijv. naar de dure uitbreidingen in de VS en de versterking van de firma in Zurich en Singapore.
 
Ten tweede, de crisis heeft een grote rem gezet op de strategische groeiplannen van Roland Berger. De partners vragen zich af of organische groei de lange termijn doelstelling, om op een serieuze manier met marktleiders McKinsey & Company en Boston Consulting Group te concurreren, kan realiseren.
 
Tot slot en wellicht de belangrijkste reden, de oprichter van Roland Berger zou positiever staan ten aanzien van de overname van zijn bedrijf. Bij de eerdere onderhandelingen vond hij het top management van Deloitte “arrogant”, zoals hij het later beschreef tegenover Duitse media. Amerikaanse analisten suggereren dat Deloitte deze keer een meer zorgvuldige en constructievere aanpak gebruikt. Net als bij de eerdere gesprekken, stelt Roland Berger twee harde voorwaarden. Allereerst wil Roland Berger onafhankelijkheid behouden en in de bedrijfsnaam moet de merknaam Roland Berger behouden blijven. Beide bedrijven zouden daarom overeengekomen zijn om de naam ‘Roland Berger Strategy Consultants Deloitte’ aan te houden, in lijn met bijvoorbeeld Deloitte’s overname van Monitor, waar de naam uiteindelijk ‘Monitor Deloitte’ werd.
 
Deloitte en Roland Berger wilden tegenover Consultancy.nl niet ingaan op de mogelijke overname. Zij geven aan dat zij nooit inhoudelijk ingaan op overnamespeculaties. In de komende weken zal Consultancy.nl deze zaak op de voet blijven volgen.

Nieuws

Meer nieuws over