Accenture: Burgers willen helpen met misdaadbestrijding

29 oktober 2012 Consultancy.nl

De bereidbaarheid van burgers om politie via sociale media te ondersteunen bij het melden en oplossen van misdaden is extreem hoog. Bijna alle burgers (92%) uit 6 verschillende landen wil de politie bij hun werk helpen. 88% vindt zelfs dat burgers een belangrijke rol kunnen spelen bij het melden van misdaden. Dit blijkt uit een onderzoek van Accenture onder 1.300 burgers in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Canada en de Verenigde Staten.
 
Communicatiekloof
Uit het onderzoek komt naar voren dat burgers momenteel erg ontevreden zijn over de communicatie vanuit de politie. Zo vindt 84% dat ze minimaal geïnformeerd worden over de activiteiten van de lokale politie. Over de oplossing zijn ze het eens: 74% van de Nederlandse respondenten is van mening dat de inzet van digitale kanalen, zoals social media, een belangrijke rol kunnen spelen in het overbruggen van de communicatiekloof.
 
Zie de infographic ‘Sociale media verbeteren misdaadbestrijding’ voor meer informatie.
 
Social media belangrijke pijler van nieuwe misdaadaanpak
De respondent zien een grote rol weggelegd voor social media. In Nederland vindt 76% van de burgers dat social media effectief kunnen zijn bij het melden van misdaden, het opsporen van verdachten of het ondersteunen bij politieonderzoek. 51% denkt zelfs dat social media kunnen worden ingezet om misdaden te voorkomen.
 
Welke digital kanalen?
Nederlandse burgers gebruiken het liefst Facebook (78%) om met de politie te communiceren, gevolgd door Twitter (42%). Ruim 26% vindt dat de politie via smartphones en mobiele applicaties met burgers moet communiceren. 36% wil dat de politie vaker speciale websites of portals inzet. Slechts 14% zegt dat de politie deze specifieke portals of websites al gebruikt.
 
“Uit het onderzoek blijkt dat burgers de interactie met de politie graag willen veranderen en hun lokale korps op nieuwe manieren willen ondersteunen in de strijd tegen misdaad”, zegt Daniel Goudsmit, Senior Manager bij het adviesbureau. “Nederlandse burgers willen informatie via hun eigen voorkeurskanaal ontvangen en uitwisselen. Dit zijn momenteel steeds vaker digitale of mobiele kanalen.”
 
Tim Godwin, Senior executive bij Accenture en oud-politiecommissaris: “Burgers zijn er van overtuigd dat digitale technologieën en social media het werk van de politie kunnen verbeteren en misdaden kunnen voorkomen. Het is dus belangrijk dat de politie nieuwe instrumenten gaat inzetten om de communicatie met burgers te verbeteren. Door het aantal communicatiekanalen uit te breiden, krijgt de politie toegang tot waardevolle informatie die bijdraagt aan het voorkomen van misdaden en helpt om rechtszaken beter te onderbouwen.”

Nieuws

Meer nieuws over