Niet-sexy gedeelte van marketing cruciaal voor toekomstbestendigheid

25 augustus 2017 Consultancy.nl

Marketing draait niet alleen om het bedenken van creatieve concepten voor campagnes. Om in de toekomst mee te kunnen blijven spelen, moeten merken ook aandacht hebben voor de niet-sexy kant van marketingcommunicatie – de logistieke kant. Dat stelt Laurens Hoekstra, oprichter van marketingadviseur VIM Group, in zijn nieuwe boek ‘Future-Proof Your Brand’, dat hij samen met VIM Group CEO Marc Cloosterman heeft geschreven.

Hoe zorg je ervoor dat jouw merk klaar is voor de toekomst? Volgens Hoekstra is het antwoord: logistiek. In ‘Future-Proof Your Brand’ wordt het belang van deze organisatorische kant benadrukt binnen marketingcommunicatie en biedt Hoekstra marketingprofessionals een gids voor het organiseren van merken en werkstructuren. 

Het future-proof organiseren van een merk begint logischerwijs bij het begin. Het merk zelf is en moet de basis zijn voor alle activiteiten. Hiervoor is het van belang dat de identiteit en het hogere doel van het merk in kaart zijn gebracht. “Veel organisaties hebben de laatste jaren stil gezeten op het merk. Er was sprake van corporate anorexia”, aldus Hoekstra. “De eerste stap is het teruggaan naar de tekentafel, voordat een stap vooruit wordt gedaan.” Op het moment dat de identiteit vastligt, kunnen alle merkdragers hieromheen worden georganiseerd. Dit zorgt ervoor dat het merk wordt ingebed binnen de organisatie.

Hoekstra geeft aan dat er een directe verbintenis bestaat tussen de organisatie van merken en de manifestatie naar stakeholders. “Organiseer je een merk op de juiste manier, dan resulteert dit in optimaal bedrijfskunde.” 

Future-Proof Your Brand, Laurens Hoekstra

Trial and Error, Agile werken zijn de kernwoorden

De basis van het merk is met voorgaande stap gelegd. Door het doorvoeren van de kern van het merk in alle merkdragers, wordt het merkt op een consistente manier naar alle stakeholders gecommuniceerd. Behalve het organiseren van het merk, is er ook een rol weggelegd voor het anders organiseren van de werkstructuren. De wereld verandert volgens Hoekstra in een rap tempo. “Denk aan Big Data, de Robotisering en het opkomende 5G netwerk.” Toekomstbestendige organisaties gaan mee in deze veranderingen. “Begrippen als flexibiliteit, Trial and Error en Agile werken staan centraal. Het wendbaar zijn van een organisatie zorgt voor snelheid, aanpassingsmogelijkheden en de kans om continu door te ontwikkelen richting de toekomst.”

Professionals van de toekomst

Voorgaande stappen vragen om gekwalificeerde medewerkers. Medewerkers van de toekomst zullen zowel moeten beschikken over logistieke kwaliteiten om zo de merk-kant te optimaliseren, als kennis en kunde moeten hebben van de nieuwste technieken en werkwijzen. Hoekstra geeft aan dat Nederland nog onvoldoende future-proof medewerkers opleidt. “We hebben meer professionals nodig die het niet-sexy gedeelte van marcom vertegenwoordigen en op een nieuwe manier te werk gaan”, geeft de marketingadviseur aan. Verandering in de curricula zal volgens hem leiden tot toekomstbestendige merken en organisaties en zal ook de positie van Nederland als voorloper op het gebied van marketing waarborgen. Hij sluit af: “toekomstbestendige merken zijn van groot belang om Nederland op internationaal niveau sterk houden.”

Nieuws

Meer nieuws over